بازی و شوخی باعث رشد بهتر نوزادن می شود

مطالعات و بررسی های محققان نشان می دهد که کودکان حدودا شانزده ماهه برای فراگیری مهارت های زندگی نیازمند بازی و شوخی از سوی پدر و مادر خود هستند. در واقع این تحقیقات مشخص می کند که چگونه بازی نقش مهمی در رشد و فراگیری مهارت های زندگی نوزادان ایفا می کند.

النا هویکا (Elena Hoicka) از دانشگاه شفیلد (University of Sheffield) در بریتانیا و یکی از محققان این تیم تحقیقاتی در این رابطه چنین توضیح می دهد : « پدر و مادرانی که با نوزادانشان به بازی و شوخی می پردازند، امکان تشخیص تفاوت ها را به نوزاد خود ارائه می دهند . در واقع این پژوهش ها چگونگی تاثیر شوخی و بازی، برای حفظ روابط ، فکر در رابطه با خارج از محیط فعلی و لذت بردن از زندگی را نمایان می سازد . وانمود کردن و بازی می تواند به کودکان برای کسب مهارت های نو و یادگیری اطلاعات جدید کمک کند. »

او در ادامه توضیحات خود اظهار داشت : « بنابراین می توان گفت ، زمانی که پدر و مادر با فرزند خود به بازی و شوخی می پردازند و با یک اسباب بازی ساده با او ارتباط برقرار می کنند ، در واقع در حال کمک کردن به پیشرفت و توسعه مهارت های مهم زندگی فرزندشان هستند. »

در این پروژه تحقیقاتی ، پژوهشگران مطالعات و بررسی ها خود را به دو گروه تقسیم بندی کردند. در یکی از این گروه ها از پدر و مادرهای داوطلب خواسته شده بود که با فرزندان 16 تا 20 ماهه خود به بازی و شوخی بپردازند . برای نمونه می توان به فعالیت هایی چون استفاده نادرست از اشیاء مانند قرار دادن غذا بر روی سر و وانمود کردن بازی و یا عمل خاصی مثل شستن دست ها بدون آب و صابون ، اشاره کرد.

در گروه دوم این مطالعات ، از پدر و مادرهای کودکان 20 تا 24 ماهه درخواست شده بود که با فرزندان نوپای خود به شوخی و وانمود کردن بازهای های شفاهی که با هم همخوانی ندارند همچون وانمود کردن اینکه یک بلوک بازی یک اسب بوده که به یورتمه می پردازد و یا وانمود کردن اسباب بازی مرغ به جای کلاه ، بپردازند.

نتایج این بررسی ها نشان می دهد که با انجام این شوخی ها و بازی ها ، به طور واضح نوزادان می توانند بین شوخی و وانمود کردن تمایز قائل شوند و توانایی تشخیص و پیشرفت مهارت های زندگی در آنها افزایش پیدا می کند . البته این مساله در نوزادان حدودا 16 ماهه نمود بیشتری داشته است .

در خاتمه لازم به ذکر است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین مجله علوم شناختی (journal Cognitive Science) به چاپ رسیده و قابل دسترسی است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا