شناسایی یک هات اسپات برای بیماری‌ های بسیار عفونی در آفریقا

به گزارش سیناپرس،محققان بین الملل موفق به شناسایی گوشه ای از آفریقا به عنوان کانونی برای ابتلا به ویروس اچ آی وی، سل و مالاریا شده اند که آن ها را متقاعد ساخته تا به جای یک پاسخ صرف ملی، حمایت بهداشتی هدفمند را درخواست کنند.

این سری تحقیقات جدید، شیوع بالایی از هر سه بیماری عفونی فوق را در منطقه ای به نام گامبلا که یک مرکز منطقه‌ای واقع در غرب اتیوپی و هم مرز با سودان جنوبی است، نشان می‌دهند.

دانشمندان فوق که از دانشکده سلامت جمعیت دانشگاه کرتین استرالیا و موسسه تلتون کیدز این کشور با همکاری دانشگاه گوندار اتیوپی و برنامه ملی کنترل سل هستند، اظهار داشته اند که یافتن منطقه‌ای که موارد زیادی از هر سه بیماری بسیار عفونی فوق را گزارش می‌کند، امری نگران‌کننده است.

به گفته آن ها، بیماری ایدز که توسط ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) ایجاد می شود و همچنین سل و مالاریا، سه بیماری عفونی جدی در جهان هستند که باعث مرگ و میر بالا به ویژه در کشورهای کم درآمد و متوسط می شوند.

این مطالعه نشان داده که منطقه گامبلا در کشور اتیوپی که محل زندگی بیش از 330 هزار نفر است، کانونی برای موارد بسیار بالای HIV، سل و مالاریا است. به گزارش سیناپرس، شیوع بالای HIV، سل و مالاریا در این منطقه ممکن است به دلیل مدیریت ناکافی منابع و سیستم‌های بهداشتی ضعیف‌تر در امتداد مرز این کشور باشد.

بر اساس این مطالعه، منطقه گامبلا دارای دسترسی بسیار کمی به مراقبت های بهداشتی است و شاخص اجتماعی-اقتصادی پایینی دارد، ضمن آن که دما و بارندگی بالا از مشخصه های آن به حساب می آید.

مجریان این تحقیق می گویند: این مطالعه، نیاز به خدمات بهداشتی هدفمندتر را برای مقابله با انبوه موارد متمرکز در بخشی از آفریقا پیشنهاد می کند و نشان می دهد که هدف قرار دادن خدمات بهداشتی در سطح محلی، موثرتر از پاسخگویی به خدمات سراسری است.

این یافته‌ها که در نشریه BMJ Global Health  منتشر شده اند، می‌توانند به سیاست‌گذاران ملی و بین المللی برای طراحی برنامه‌های کنترل بیماری هدفمند و یکپارچه جغرافیایی به منظور دستیابی به حداکثر تأثیرگذاری در رسیدگی به شیوع بالای چنین بیماری هایی یاری رسانند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا