ابداع یک پلتفرم هوش مصنوعی برای غربالگری سرطان تیروئید

به گزارش سیناپرس، بر اساس یافته های یک مطالعه بین‌المللی جدید، محققان موفق به طراحی یک مدل هوش مصنوعی شده اند که می تواند عواقب پاتولوژیک و ژنومی حاصل از سرطان تیروئید را با تحلیل تصاویر فراصوتی معمولی پیش‌ بینی کند. این مدل، گزینه ای کم ‌هزینه و غیر تهاجمی جهت غربالگری، مرحله‌ بندی و طراحی درمان‌ های شخصی سازی شده برای این بیماری فراهم می‌سازد. 

سرطان تیروئید از شایع‌ترین سرطان ها با نرخ رشد افزایشی در نقاط مختلف جهان است که بخش عمده ای از این مشکل مربوط به عدم تشخیص درست این بیماری است. 

محققان مرکز عمومی سرطان Mass آمریکا اعلا کردند؛ ما به کمک هوش مصنوعی، راهکاری را توسعه داده ایم که تصاویر فراصوتی را مورد بررسی قرار داده و با دقت بالا، پیش‌ بینی می‌ کند که یک گرهک تیروئیدی مشکوک، سرطانی است یا خیر. به گزارش سیناپرس،آنها افزوده اند: بعد از این مرحله، می‌توانیم مرحله تومور سرطانی، وضعیت گه مربوطه و بروز جهش در ژن BRAF را پیش‌بینی کنیم.

به گزارش سیناپرس،این بیماری به گونه ای است که اگر زود تشخیص داده شود، قابل درمان بوده و مبتلایان پس از پایان دوره درمان به راحتی می توانند تا مدت زیادی زندگی کنند. نکته ای که در این پژوهش بسیار مهم به نظر می آید،این است که برخلاف رویکرد متداول هوش مصنوعی، محققان چندین روش هوش مصنوعی را برای ساختن مدل خود با یکدیگر ترکیب کردند.

از جمله این روش ها می توان مواردبه مواد زیر اشاره کرد؛

•    رادیومیک، که تعداد زیادی ویژگی کمی را از تصاویر استخراج می‌ کند.
•    تجزیه داده‌ های توپولوژیکی که رابطه مکانی بین نقاط داده را در تصاویر ارزیابی می کند.
•    یادگیری عمیق، که در آن الگوریتم های مختلف، داده ها را از طریق چندین لایه شبکه عصبی اجرا می کنند.
•    یادگیری ماشینی، که در آن الگوریتمی از گزارش تصویربرداری تیروئید مورد استفاده قرار می گیرد

به گزارش سیناپرس، دانشمندان اظهار داشته اند:با ادغام رویکردهای مختلف هوش مصنوعی، توانستیم داده‌ های بیشتری را ضبط کنیم و خطا را به حداقل برسانیم. این مهم به ما امکان می دهد تا به دقت بالا و بسیار مناسبی در پیش بینی های خود دست یابیم.

این پلتفرم چند وجهی که در آن از چهار روش مختلف هوش مصنوعی استفاده شده، توانست با دقت بسیار بالا، 98.7 درصد از بدخیمی‌ های غده تیروئید را در مجموعه داده‌ ها پیش‌ بینی کند. گفتنی است، چنین دقتی به طور قابل‌توجهی از هر یک از روش‌های هوش مصنوعی به صورت منفرد، بالاتر بوده است. 

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی، در سمپوزیوم چند رشته ای سرطان های سر و گردن 2022 ارائه شده اند.

مترجم: سنا دلفیه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا