آیا می توان به تست های شخصیت شناسی اعتماد کرد؟

به گزارش سیناپرس، اول باید در نظر داشت که یک تست خوب در مورد بسیاری از جنبه های شخصیتی ما سوالاتی می پرسد، بنابراین نتایج آن تصویر جامع تری از ما را نسبت به هر بازتاب معمولی ارائه می دهد.

دوم، نتایج با مقایسه نمرات صفات ما با بسیاری صفت های دیگر محاسبه می شود. اما در این میان چقدر می توان به این بازخورد ها اعتماد کرد؟

روان ‌سنجی‌هایی که آزمون‌های روان‌ شناختی را ایجاد و اجرا می ‌کنند، اغلب کیفیت آزمون را با اصطلاحات پایایی و اعتبار توصیف می‌ کنند. پایایی با فرض عدم تغییر صفات، به سازگاری نمرات آزمون از یک اندازه گیری به اندازه گیری دیگر اشاره دارد. تناقضات ممکن است به دلیل تغییر خلق و خوی افراد، عدم اطمینان کامل از خود، یا صرفاً پرت شدن حواس، به وجود آیند.

روان ‌سنج ‌ها می ‌توانند پایایی یک آزمون را با درخواست از بسیاری از افراد برای دو بار انجام آن در یک دوره کوتاه ارزیابی کنند. همبستگی بین نمرات دو نوبت آزمون معمولاً بین ۰.۸۰ تا ۰.۹۰ است.به گزارش سیناپرس، روان‌ سنجی ‌های تناوب ۸۰ تا ۹۰ درصد در نمرات آزمون افراد را قابل اعتماد می شناسند. 

بنا به نظر کارشناسان، روایی به درجه ای اشاره دارد که یک آزمون آنچه را که قرار است اندازه گیری کند، می سنجد. از آنجایی که در حال حاضر روش‌های کمی برای اندازه‌ گیری ویژگی‌ های شخصیتی بدون آزمون‌ های شخصیتی داریم،

معیارهای مستقل زیادی برای تأیید اندازه ‌گیری‌ها وجود ندارد. به گزارش سیناپرس، بنابراین روایی به صورت غیر مستقیم ارزیابی می شود.

پژوهشگران معتقدند که هر چه نمرات افراد مشابه تر باشد، صرف نظر از اینکه در کدام آزمون خاص شرکت می کنند یا اینکه آنها یا شخص دیگری ویژگی های خود را ارزیابی می کنند، بیشتر می توانیم باور کنیم که نمرات چیزی معتبر در مورد ویژگی های افراد می گویند.

البته نباید انتظار داشته باشید که دوست یا شریکتان اطلاعات مشابهی درباره شما به اشتراک بگذارد. اما اعتبار بخشیدن به نظر خود در برابر نظر دیگران اغلب یکی از ساده ترین راه ها برای بررسی واقعیت است. به گزارش سیناپرس، علاوه بر این، گاهی اوقات دیگران در موقعیت بهتری برای ارزیابی شخصیت ما قرار می‌ گیرند و ما را در یک زمینه وسیع‌ تر می‌ بینند و لزوماً تمایل ما به ادعای بیش از حد ویژگی ‌های مطلوب را ندارند.

نمرات آزمون های شخصیتی مختلف که برای اندازه گیری ویژگی های یکسان طراحی شده اند، معمولاً بین ۰.۶۰ تا ۰.۸۰همبستگی دارند. نمرات خود گزارشی معمولاً حدود نیم نمره با نمرات بر اساس رتبه بندی افراد دیگر مرتبط است.

باید توجه داشته باشید هنگامی که در مورد تشخیص پزشک مطمئن نیستید، تشویق می شوید که نظر پزشک دوم را جستجو کنید. به همین ترتیب، برای سنجش صحت بازخورد آزمایشی خود، حتما نظرسنجی دومی را امتحان کنید.به گزارش سیناپرس، این نظر دوم می تواند از سوی خودتان، از آزمایش دیگری که در مورد خودتان یا از سوی شخص دیگری انجام می دهید، باشد.
بیایید فرض کنیم که امتیازهای تست بیگ فایو (Big Five) که دو بار در هفته یا دو بار از همدیگر گرفته می ‌شوند، حدود۰.۹۰ همبستگی دارند. به گزارش سیناپرس، این به این معنی است که احتمالا ۷۵ درصد شما بازخورد یکسانی را برای هر صفت دو بار دریافت کنید و در هر دو موقعیت امتیاز کم، متوسط یا زیاد بگیرید. به ندرت اتفاق می افتد که یک امتیاز بالا به پایین یا برعکس تغییر کند.

با فرض اینکه نمرات آزمون های مختلف در حدود ۰.۷۰ همبستگی دارند، احتمال اینکه شما بازخورد یکسانی را برای هر صفت از دو آزمون جداگانه از یک ویژگی دریافت کنید، ۶۰ درصد است. بنابراین، غیرمعمول نیست که در مورد ویژگی های شخصیتی خود نظر متفاوتی دریافت کنید.

برای اینکه تصویر دقیق تری از ویژگی های خود داشته باشید، ایده خوبی است که دو بار تست بزنید یا چندین تست انجام دهید و ببینید نتایج در کجا توافق دارند.به گزارش سیناپرس، اگر همان نتایج مکررا احراز شود، احتمالا تست شما قابل اعتماد است. همچنین، اگر آمادگی پذیرش و آموختن دیدگاه‌های مختلف در مورد شخصیت خود را دارید، ممکن است مفید باشد که دوست یا شریک زندگی خود را متقاعد کنید تا یک تست درباره شما انجام دهد.

به گزارش سیناپرس، با این حال، آزمون‌ها می ‌توانند با خلاصه کردن کامل طیف وسیعی از ویژگی‌ ها و نشان دادن اینکه ما در مقایسه با سایر افراد چگونه در این ویژگی‌ها ایستاده‌ایم، دیدگاه ارزشمندی در مورد شخصیت‌هایمان به ما ارائه دهند. 

مترجم: سامیه خسروی زاده
منبع: psychologytoday
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا