فشار جامعه برای داشتن احساس خوب، می تواند باعث احساس بد شود

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه پژوهشی جدید در حوزه روان شناسی نشان می دهند در کشورهایی که از سطح شادی ملی بالاتری برخوردارند، شهروندانی که برای شاد بودن تحت فشار اجتماعی قرار می گیرند، در مقایسه با شهروندان کشورهایی که سطح شادی ملی شان کمتر است، رفاه روان شناختی پایین تری داشته و احساس بدتری را تجربه می کنند.

در این پژوهش جالب که در دانشگاه ملبورن استرالیا و دانشگاه ویکتوریا ولینگتون نیوزیلند انجام شده، محققان بررسی کرده اند که چگونه فشار اجتماعی درک شده برای شاد بودن و یا غمگین نبودن، می تواند بر شاخص های عاطفی، شناختی و بالینی مربوط به رفاه عمومی افراد تاثیر بگذارد.

آن ها بیش از 7400 نفر از 40 کشور را در مورد رفاه عاطفی، رضایت از زندگی (بهزیستی شناختی) و شکایات خلقی (بهزیستی بالینی) مورد بررسی قرار دادند و از این افراد خواستند که درک خود را از انتظارات اجتماعی برای شاد بودن گزارش کنند.

این محققان دریافتند که فشار جامعه برای شاد بودن و به عبارت دیگر، غمگین نبودن، تقریباً در همه کشورهای مورد بررسی دیده می شود و به طور قابل توجهی باعث افزایش شهروندانی می گردد که وضعیت رفاه روان شناختی ضعیفی را گزارش می کنند.

به گزارش سیناپرس، این رفاه ضعیف شامل کاهش رضایت از زندگی، تجربه احساسات مثبت کمتر و شدیدتر و علائم بیشتر افسردگی، اضطراب و استرس بود. 

اما طبق یافته های این پژوهش، برای بیشتر شاخص‌های رفاه، رابطه بین فشار جامعه برای شاد بودن و رفاه ضعیف در کشورهایی که نمرات شاخص شادی جهانی بالاتری داشتند مثل هلند و کانادا، تقریباً دو برابر قوی‌تر از کشورهایی نظیر اوگاندا و سنگال بود که نمرات شادی ملی آن ها پایین‌تر است.

به گفته مجریان این مطالعه پژوهشی، میزانی از شادی که برخی افراد برای رسیدن به آن تحت فشار اجتماعی هستند، ممکن است برای آن ها دست نیافتنی باشد و این مربوط به همان تفاوت‌هایی است که بین زندگی عاطفی یک فرد و احساساتی که جامعه تأیید می‌کند وجود دارد.

وجود چنین اختلافی بین فرد و جامعه و درک آن توسط افراد، ممکن است به معنای یک شکست برای آن ها تلقی شود و از این طریق احساسات منفی را در آن ها تحریک کند. به گزارش سیناپرس، در واقع، در کشورهایی که به نظر می رسد همه شهروندان خوشحال هستند، انحراف از هنجار مورد انتظار جامعه به احتمال زیاد خود را به شکل آشکارتری نشان می دهد و لذا آن را ناراحت کننده تر می نماید.

این یافته ها که در نشریه معتبر Scientific Reports منتشر شده اند، گویای این نکته هستند که سطوح بالای شادی ملی الزاما نشان دهنده رفاه اجتماعی بالاتر برای همه افراد در یک کشور نیست.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا