قصرشیرین منبعی برای انرژی خورشیدی

اتمام ذخایر نفت و سوخت فسیلی در کشور امری اجتناب ناپذیر است و برای مقابله با این موضوع استفاده از انرژی های جایگزین می تواند به عنوان یک راهکار اساسی مورد توجه قرار گیرد. وجود حدود 300 روز آفتابی در سال باعث شده کشور ما در زمره بهترین کشورهای جهان در زمینه استفاده از پتانسیل انرژی خورشیدی شناخته شود. 

موقعیت جغرافیایی و پراکندگی روستایی در کشور بهترین فرصت را برای استفاده از انرژی خورشیدی میسر ساخته است و تنها تدبیری مسوولانه می خواهد تا ایران به این انرژی لایزال الهی مجهز و مردم نیز از مواهب آن بهره مند شوند. 
خورشید و انرژی متصاعد از آن منبع اصلی تمام انرژی های موجود در زمین است که منحصر بفردترین منبع انرژی تجدیدپذیر نیز در جهان به شمار می آید که به صورت مستقیم و غیرمستقیم می تواند به اشکال دیگر انرژی تبدیل شود. 

 وضعیت تابش خورشید در ایران 

تحقیقات صورت گرفته توسط متخصصان امر در بسیاری از نقاط ایران نشان می دهد انرژی تابشی خورشید بسیار بیشتر از میانگین بین المللی است به طوری که در برخی از نقاط این میزان بالاتر از هفت تا هشت کیلو وات ساعت بر متر مربع اندازه گیری شده است. 
آمارها بیانگر این است که به طور میانگین انرژی تابشی خورشید بر سطح ایران حدود 4.5 کیلو وات ساعت بر مترمربع است. 
تابش آفتاب در ایران با کشورهایی نظیر عربستان بسیار متفاوت است چرا که آفتاب عربستان گرمایی بیشتری دارد اما تابش آن در ایران مطبوع است و این تفاوت تابش سبب می شود بتوانیم از انرژی خورشید برای تولید برق با بهره گیری از سیستم های فتوولتائیک نهایت بهره را بگیریم چرا که این سیستم ها در مقابل گرمای زیاد راندمان کمتری دارند. 
با بررسی های صورت گرفته در حالی که کشورهای اطراف ایران از یک سامانه فتوولتائیک با ظرفیت تولید یک کیلو وات تنها 14 تا 15 درصد برق تولید می کنند ما می توانیم راندمان آن را به 16 تا 19 درصد افزایش دهیم و به عبارت ساده تر ایران باصرفه ترین و اقتصادی ترین کشور منطقه برای بهره گیری از انرژی خورشیدی است. 
تحقیقات نشان می دهد که در ایران به علت شرایط خاص جغرافیایی در مساحتی بیش از دو هزار کیلومترمربع امکان نصب بیش از 60 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی خورشیدی وجود دارد. 
کارشناس صنعت برق معتقدند که اگر مساحتی معادل 100 درصد کیلومتر مربع زمین را به ساخت نیروگاه خورشیدی فتوولتائیک اختصاص دهیم، برق تولید آن معادل کل تولید برق کشور خواهد بود. 

 برنامه دولت برای استفاده از انرژی خورشیدی 

گزارش های آماری حکایت از آن دارد که دولت تدبیر و امید برنامه های متنوعی در مقیاس گسترده برای استفاده از انرژی خورشیدی و رهایی از نیاز کشور به سوخت فسیلی و انرژی هسته ای در دستور کار دارد به طوری که امسال دولت 60 میلیون دلار به گسترش برنامه های استفاده از سلول های فتوولتائیک و بهره گیری از انرژی خورشید اختصاص داده است. 

تحول عظیم در صنعت انرژی های خورشیدی 

در صنعت تولید انرژی ایران انقلابی در حال شکل گیری است و برنامه ایران افزایش ظرفیت نیروگاه های انرژی تجدیدپذیر با ظرفیت 100 یا 200 مگابایت حاضر به پنج هزار مگابایت در طول برنامه پنج ساله ششم است. 

 رسیدن تا جایگاه مطلوب 

واقعیت این است که همچنان برای رسیدن به جایگاه مناسب در استفاده از انرژی خورشیدی در کشور موانعی وجود دارد ولی این در حالی است که استفاده از انرژی خورشیدی در جهان پیشرفت های چشمگیری داشته و پایین بودن سطح این نوع از تکنولوژی در ایران یکی از عواملی است که باعث شده نتوانیم سهم انرژی خورشیدی را در سبد انرژی کشور افزایش دهیم. 
تحقیقات نشان می دهد اگر هر خانواده ایرانی با تشویق و ترویج دولت تنها 200 وات پنل خورشیدی را روی پشت بام خانه خود نصب کنند روزانه برقی معادل یک هزار و 500 وات از خورشید به صورت رایگان در اختیار خواهد داشت که این میزان برق معادل 20 درصد مصرف برق یک خانوار است و به همین راحتی یک پنجم برق کشور را خود مردم می توانند تولید کنند. 
منبع عظیم انرژی خورشیدی می تواند در تولید برق و کاهش هزینه ها نقش ویژه ای ایفا کند و برای تحقق این مهم نیاز است که فرهنگ سازی لازم در جامعه صورت گیرد. 
خورشید از گازهایی نظیر هیدروژن، هلیوم و عناصر دیگری تشکیل شده است که از جمله آنها می توان به اکسیژن، کربن، نئون و نیتروژن اشاره کرد و انرژی ستاره خورشید یکی از منابع عمده انرژی در منظومه شمسی است. 
طبق آخرین برآوردهای رسمی اعلام شده عمر منبع انرژی خورشید بیش از 14 میلیارد سال است که در هر ثانیه 4.2 میلیون تن از جرم خورشید به انرژی تبدیل می شود. 
به گفته کارشناسان با توجه به جرم خورشید که حدود 333 هزار برابر جرم زمین است این کره نورانی را می توان به عنوان منبع عظیم انرژی تا پنج میلیارد سال آینده به حساب آورد. 
انرژی خورشید همانند سایر انرژی ها به طور مستقیم یا غیرمستقیم می تواند به دیگر اشکال انرژی همانند گرما و الکتریسیته تبدیل شود. 
در سال های اخیر استفاده ازمنابع عظیم انرژی خورشید برای تولید انرژی الکتریسته، استفاده دینامیکی، ایجاد گرمایش محوطه ها و ساختمانها، خشک کردن تولیدات کشاورزی و تغییرات شیمیایی مورد توجه اساسی قرار گرفته است. 

 تولید برق بدون مصرف سوخت 

نیروگاه های خورشیدی نیاز به سوخت ندارند و برخلاف نیروگاه های فسیلی که قیمت برق تولیدی آنها تابع قیمت نفت بوده و همیشه در حال تغییر است در نیروگاه های خورشیدی این نوسان وجود ندارد و می توان بهای برق مصرفی را برای مدت طولانی ثابت نگاه داشت. 

 عدم احتیاج به آب زیاد 

نیروگاه های خورشیدی به ویژه دودکش های خورشیدی با هوای گرم احتیاج به آب ندارند لذا برای مناطق خشک مثل ایران بسیار حایز اهمیت است و با توجه به خشکسالی های اخیر و محدودیت منابع آبی این نیروگاهها برای استفاده از انرژی خورشیدی بسیار مقرون به صرفه است. 

 قصرشیرین می تواند الگوی استفاده از انرژی خورشیدی باشد 

شهرستان مرزی و گرمسیری قصرشیرین را که همه با گرمای طاقت فرسای تابستان آن و روزهای خرما پزانش می شناسند می تواند الگویی برای سایر شهرستان های گرمسیر در استفاده از انرژی خورشیدی باشد و برای این مهم نیاز به فرهنگ سازی و ارایه تسهیلات از سوی دولت است. 
در تابستان های قصرشیرین به واسطه گرمای زیاد و گاهی 50 درجه ای برق و آب زیادی مصرف می شود که استفاده از انرژی خورشیدی و کاربرد آن برای تولید برق در جهت مصارف خانگی در کولرها و سامانه های سرمایشی می تواند باعث کاهش هزینه ها و برق و آب مصرفی شود. 

 53 میلیون کیلووات ساعت میزان برق مصرفی قصرشیرین در سال گذشته 

رییس اداره برق قصرشیرین به خبرنگار ایرنا گفت: در مجموع در سال گذشته 53 میلیون کیلووات ساعت برق در این شهرستان توسط مشترکان بخش های متخلف مصرف شده است. 
قدرت رحیمی افزود: شهرستان قصرشیرین پتانسیل بسیار خوبی در جذب تابش های خورشیدی دارد و گسترش استفاده از این انرژی در قصرشیرین بیشتر از سایر شهرستان ها توجیه فنی و اقتصادی دارد و در همین راستا دولت نیز برای نصب هر کیلووات ساعت انرژی خورشیدی به مشترکان متقاضی تسهیلات بلاعوض 45 میلیون ریالی پرداخت می کند. 
وی اظهار کرد: براساس بررسی ها و برآورد وزارت نیرو، هزینه خرید و نصب هر کیلووات انرژی خورشیدی کمتر از 110 میلیون ریال است که 45 میلیون ریال از هزینه سرمایه گذاری آن توسط وزارت نیرو به مشترکان متقاضی پرداخت می شود. 
وی گفت: با نصب این سلول های خورشیدی شهروندان در طول روز و تابش خورشید می توانند برق رایگان استفاده کنند و مازاد مصرف برق تولیدی را نیز به اداره برق بفروشند تا به شبکه سراسری منتقل شود. 
وی اظهار کرد: استفاده از انرژی خورشیدی بیشتر برای اداره ها و ساختمان هایی که شبانه تعطیل است و استفاده چندانی از برق ندارند مقرون به صرفه است و می تواند با سرمایه گذاری اولیه از برق رایگان برخوردار شوند. 

 حمایت دولت در ارایه یارانه و کاهش نرخ سرمایه گذاری می تواند در استفاده از انرژی خورشیدی اثرگذار باشد 

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری قصرشیرین گفت: با توجه به گرمای زیاد و تابستان طولانی این شهرستان اداره ها به ویژه نهادهای خدمات رسان می توانند استفاده از انرژی های خورشیدی را در دستور کار خود قرار دهند. 
نعمت الله نازپرورده به خبرنگار ایرنا افزود: استفاده از انرژی خورشیدی یک طرح عام المنفعه است زیرا در راستای مدیریت هزینه برق در شهرستان و هم مدیریت پدافند غیرعامل می تواند موثر باشد. 
وی اظهار کرد: اگر دچار حادثه ای در خصوص انرژی شویم انرژی خورشیدی می تواند به ما کمک کند و مشکل حادی پیش نیاید. 
نازپرورده همچنین استفاده از انرژی خورشیدی را برای مراکز بیمارستانی و توزیع خدمات که بهتر و با درصد اطمینان بالاتر وارد مقوله خدمت رسانی شوند نیز مطلوب ارزیابی کرد. 
به گزارش ایرنا، معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری قصرشیرین ارایه تسهیلات بانکی را برای سرمایه گذاری در راستای استفاده از انرژی خورشیدی یکی از راهکارهای ترویج فرهنگ استفاده از آن بیان کرد و گفت: انرژی خورشیدی می تواند محل درآمدی برای استفاده کنندگان برای فروش برق مازاد شود. 
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا