مصرف غلات کامل کلید سلامت جسمی است

به گزارش سیناپرس،  بر این اساس اعلام شد خوردن ۳ وعده در روز از غلات کامل  به کاهش وزن، کاهش فشار خون و سطح قند خون کمک می کند. خوردن حداقل سه وعده غلات کامل در روز با کاهش سایز دور کمر، کاهش قند خون و کاهش فشار خون مرتبط است.

به گفته محققان، اصلاح رژیم غذایی، مانند جایگزینی غلات تصفیه شده با غذاهای حاوی غلات کامل، راه موثری برای کاهش چربی شکمی، فشار خون، دیس لیپیدمی (سطح غیر طبیعی کلسترول و سایر چربی ها) و هایپرگلیسمی (سطح قند خون بالا) است.

نتایج یک مطالعه نشان می دهد افرادی که میزان بیشتری از غذاهای غلات کامل مصرف می کردند، توانستند پنج عامل خطر بیماری قلبی را کاهش دهند: فشار خون، اندازه دور کمر، قند خون، تری گلیسیرید و سطح کلسترول LDL .

این مطالعه نتایج سلامتی مربوط به خوردن غلات کامل و تصفیه شده را در میان بزرگسالان میانسال تا مسن به مدت ۱۸ سال بررسی کرد. شرکت کنندگان بر اساس مصرف غلات کامل به گروه های مختلف از کمتر از نیم وعده در روز (مصرف کم) تا سه وعده یا بیشتر در روز (مصرف زیاد) طبقه بندی شدند. این تیم تأثیر مصرف غلات کامل را بر پنج عامل خطر بیماری قلبی هر چهار سال یکبار ارزیابی کردند.

بر این اساس مشخص شد گروه کم مصرف بیش از یک اینچ افزایش سایز دور کمر را مشاهده کردند در حالی که این میزان برای گروه پر مصرف کمتر از نیم اینچ بود. به گزارش سیناپرس، از سوی دیگر افرادی که در گروه کم مصرف بودند، شاهد افزایش فشار خون سیستولیک و سطح قند خون در مقایسه با گروه مصرف زیاد غلات کامل بودند.

به گزارش سیناپرس، دستورالعمل های رژیم غذایی استاندارد، خوردن سه وعده یا بیشتر در روز غلات کامل را توصیه می کند. به عنوان مثال، یک وعده، نصف فنجان برنج قهوه ای، یک تکه نان گندم کامل تیره، یا نصف فنجان جو دوسر است.

دکتر نیکولا مک کیون، یکی از نویسندگان این مطالعه، درباره موضوع گفت: یافته‌ های ما نشان می ‌دهد که خوردن غذاهای سبوس‌ دار به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم، مزایای سلامتی فراتر از کمک به کاهش یا حفظ وزن با افزایش سن دارد.
در واقع، این داده ها نشان می دهد افرادی که بیشتر غلات کامل مصرف می کنند، بهتر می توانند قند خون و فشار خون خود را در طول زمان حفظ کنند. مدیریت این عوامل خطر با افزایش سن ممکن است به محافظت در برابر بیماری قلبی کمک کند.
به گزارش سیناپرس، دلایل متعددی وجود دارد که غلات کامل ممکن است برای کمک به افراد در حفظ سایز دور کمر و کاهش افزایش سایر عوامل خطر موثر باشد. وجود فیبر غذایی در غلات کامل می تواند احساس سیری به افراد داده و منیزیم، پتاسیم و آنتی اکسیدان ها ممکن است در کاهش فشار خون نقش داشته باشند. به گزارش سیناپرس،از سوی دیگر فیبر محلول در سبوس غلات به طور ویژه ممکن است تأثیر مفیدی بر افزایش قند خون بعد از غذا داشته باشد.

گفتنی است غلات صبحانه سبوس دار و نان های سبوس دار بیشترین سهم را در مصرف غلات کامل شرکت کنندگان داشتند، در حالی که نان سفید و پاستا بیشترین مصرف غلات تصفیه شده را داشتند.

به گفته کارشناسان، روش های فرآوری باعث می شود دانه های تصفیه شده از نظر مواد مغذی ضعیف بوده و نشاسته بالایی داشته باشند. در مقابل غلات کامل سرشار از فیبر بوده و حاوی ویتامین های B، مواد معدنی، پروتئین و برخی چربی های سالم هستند.

شرح کامل این پژوهش در مجله تخصصی Journal of Nutrition منتشر شده است.

مترجم: ابراهیم خسروپرست

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا