داشتن فرزند باهوش با مصرف روغن ماهی در حاملگی

به گزارش سیناپرس، تغذیه زنان در دوران بارداری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چراکه اثرات مستقیمی بر جنین دارد

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد مادرانی که می خواهند فرزندانشان از هوش خوبی برخوردر باشند، باید در دوران بارداری روغن ماهی مصرف کنند. بر این اساس مشخص شد کودکانی که در رحم مادر در معرض فواید روغن ماهی قرار می گیرند، از مهارت‌ های سریع‌ تر حل مساله، تمرکز و توجه بهتر و حافظه قوی ‌تری در سن ده سالگی و بالاتر برخوردار می شوند.

دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)، یک اسید چرب امگا ۳، جزء ساختاری اولیه مغز، پوست و شبکیه چشم انسان است و در روغن ماهی، شیر مادر و روغن جلبک یافت می‌ شود. متخصصان بهداشت به مادران توصیه می کنند که روغن کبد ماهی را که حاوی رتینول است مصرف نکنند، زیرا در دوزهای بالا می تواند به جنین آسیب برساند.

مطالعات پیشین نشان می دهد که اگر یک زن باردار اسید چرب امگا ۳ کافی در بدن خود نداشته باشد، اندازه مغز او حتی در دوران بارداری کوچک می شود، زیرا جنین آنچه را که برای رشد و تغذیه نیاز دارد، از بدن وی می گیرد. این ممکن است دلیلی باشد که چرا زنان باردار اغلب احساس فراموشی می کنند.

به گزارش سیناپرس، محققان طی این مطالعه ۵۷ کودک ده ساله را در سراسر اروپا با استفاده از اسکن MRI تخصصی برای اندازه گیری عملکرد استراحت مغز آنها ارزیابی کردند.

بررسی های انجام شده نشان داد زنانی که روزانه ۵۰۰ میلی ‌گرم اسید چرب امگا ۳ و ۱۵۰ میلی ‌گرم روغن ماهی ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) مصرف کرده بودند، نسبت به زنانی که دارونما دریافت کرده بودند، کودکانی با توانایی‌ های شناختی بسیار قوی ‌تر داشتند. به گزارش sinapress، مکمل اسید فولیک به تغییرات قابل توجهی در معیارهای عملکرد مغز منجر نشد. محققان گفتند در حالی که حجم نمونه مورد بررسی کوچک بود، تعداد زیادی از تکنیک های تایید شده روی گروهی که برای مدت طولانی دنبال شده بودند، استفاده شده بود.

به گزارش سیناپرس، نتایج این تحقیقات نشان می دهد که کیفیت تامین مواد مغذی مادر در طول دوره رشد سریع مغز در دوران بارداری تاثیری پایدار بر عملکرد بعدی مغز در سنین مدرسه دارد.

برتولد کولتزکو (Berthold Koletzko)، رئیس بخش پزشکی متابولیک و تغذیه در بیمارستان کودکان هاونر با اشاره به این نتایج گفت: بنابراین، زنان پیش و در طول بارداری باید در دستیابی به یک رژیم غذایی با کیفیت خوب حمایت شوند و در مورد استفاده احتمالی مکمل روغن ماهی مشاوره شوند. 

پروفسور کریستینا کامپوی (Christina Campoy)، مدیر مرکز عالی تحقیقات کودکان دانشگاه گرانادا، و از محققان این پروژه پژوهشی می گوید: تحقیق ما شواهدی را نشان می ‌دهد که کودکان متولد شده از مادرانی که در نیمه دوم بارداری خود روغن ماهی مصرف کرده‌اند، حافظه بهتری دارند. مکمل روغن ماهی با اتصال عملکردی کمتر شبکه های مغزی کودکان مرتبط بود، اما این نشان دهنده رشد ضعیف عصبی شناختی نیست، بلکه برعکس است.

این تحقیقات و یافته های حاصل از آن در کنگره جهانی گوارش، کبد و تغذیه کودکان ۲۰۲۱ ارائه شده است.

مترجم: زهرا همراز
منبع: studyfinds 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا