این رژیم غذایی مغز را ضعیف می کند

به گزارش سیناپرس، رژیم های غذایی متداول بدون در نظر گرفتن کاهش یا افزایش وزن که مردم از آن پیروی می کنند، می تواند مفید یا مضر باشد. برخی رژیم های غذایی که از غذاهای ناسالم تشکیل شده باشد، مضر بوده و علاوه بر به خطر انداختن سلامت بدن، می تواند باعث کاهش هوش و عملکرد شناختی شود.

تحقیقات نشان می دهد غذاهای پرچرب می تواند سطح هوش را تنها در ۹ روز کاهش دهند. در یک پروژه تحقیقاتی، وقتی به موش ها معادل غذاهای ناسالم انسانی، یک رژیم غذایی پرچرب داده شد، پس از مدت کمی بیش از یک هفته، عملکرد شناختی آنها ۲۰ درصد و عملکرد فیزیکی ۵۰ درصد کاهش یافت.

به گفته محققان، اثرات کوتاه مدت رژیم غذایی پرچرب شگفت ‌آور است. مطالعات پیشین نشان داده است که رژیم غذایی پرچرب می تواند عملکرد شناختی را در انسان کاهش دهد.

دکتر اندرو موری (Andrew Murray) در این رابطه گفت: هنگامی که موش‌ ها از غذای کم ‌چرب استاندارد خود به رژیم غذایی پرچرب روی آوردند، عملکرد بدنیشان به طرز شگفت ‌آوری کاهش پیدا کرد.به گزارش سیناپرس، آنها پس از تنها ۹ روز توانستند ۵۰ درصد از فعالیتی که با رژیم کم چرب روی تردمیل داشتند، انجام دهند.

به گزارش سیناپرس، در این آزمایش ها تعدادی موش در ابتدا از رژیم غذایی استاندارد کم چرب تغذیه می کردند و سپس نیمی از آنها به رژیم غذایی پرچرب روی آوردند. یک غذای استاندارد کم چرب هفت و نیم درصد کالری اش از چربی تامین می شود در حالی که رژیم غذایی پرچرب ۵۵ درصد از کالری را از چربی می گیرد که از نظر استاندارد بسیار بالاست.

نتایج نشان داد که پس از ۹ روز، موش‌ هایی که از رژیم غذایی پرچرب تغذیه می‌ کردند، در هنگام یادگیری حرکت در پیچ و خم ۲۰ درصد خطاهای بیشتری مرتکب شدند و ۵۰ درصد فعالیت بدنیشان از جمله دویدن را کاهش دادند.
محققان همچنین دریافتند که قلب موش ‌های تحت رژیم پرچرب با افزایش تلاش برای پمپاژ خون به سراسر بدن، بزرگ شده است.
پروفسور کایران کلارک (Kieran Clarke)، یکی از دیگر محققان این پروژه پژوهشی اظهار داشت: نتایج به دست آمده بسیار شگفت انگیز بوده و نشان می دهد تغذیه با چربی بالا حتی در دوره های زمانی کوتاه می تواند به طور قابل توجهی بر بیان ژن، متابولیسم و عملکرد فیزیکی تأثیر بگذارد. به گزارش سیناپرس،در کمتر از یک هفته، به نظر می ‌رسد تغییر در رژیم غذایی باعث شده است که قلب موش‌ ها کارایی بسیار کمتری داشته باشد.

به گزارش سیناپرس،همه ما از اثرات منفی رژیم غذایی طولانی مدت سرشار از چربی باخبریم اما محققان در نظر دارند مطالعات مشابه را روی داوطلبان انسانی انجام دهند تا اثرات کوتاه مدت غذاهای پرچرب بر قلب انسان را نیز مشخص کنند.
شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در مجله FASEB منتشر شده و قابل دسترس است.

مترجم: مریم عالمی