خواب کم می تواند نشانه کمبود امگا ۳ باشد

به گزارش سیناپرس، امگا ۳ یکی از چربی های مفید مورد نیاز بدن انسان است و در این میان ماده ای به نام  DHA  یا دوکوزاهگزانوئیک اسید  در آن وجود دارد که  یک اسید چرب امگا ۳ محسوب می شود که در جلبک ها، ماهی ها و سایر غذاهای دریایی یافت می شود و یک چربی ساختاری اصلی در مغز و شبکیه چشم است.

پژوهش های انجام شده نشان می دهد سطوح بالاتر DHA خون با خواب بهتر، اختلالات خواب کمتر و پاراسومنیا کمتر، از جمله حرکات غیرطبیعی در طول خواب، کابوس ها و راه رفتن در خواب مرتبط است.

نتایج یک مطالعه انجام شده روی گروهی از کودکان مبتلا به کم خوابی نشان می دهد که مصرف ۱۶ هفته مکمل روزانه با ۶۰۰ میلی گرم DHA از منابع جلبکی به طور قابل توجهی خواب آنها را بازسازی کرده است. علاوه بر این مصرف این مکمل، مشکلاتی مانند اضطراب خواب، مقاومت در برابر زمان خواب و بیداری مداوم در طول شب را کاهش داد.

به گفته محققین، کودکانی که مکمل امگا ۳ DHA دریافت کردند، هر شب یک ساعت خواب بیشتر و هفت دوره بیداری کمتر داشتند. از سوی دیگر سطوح پایین DHA با سطوح پایین ملاتونین مرتبط است، هورمونی که عمدتاً در مغز تولید شده و چرخه خواب و بیداری را تنظیم می‌کند.

پروفسور پل مونتگومری، پژوهشگر ارشد این مطالعه، درباره موضوع فوق گفت: پیدا کردن مشکلات بالینی سطح خواب در چهار نفر از این نمونه جمعیت عمومی باعث نگرانی است. مدت هاست که متخصصین دریافته اند مواد مختلفی که در بدن از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ ساخته شده اند، نقش کلیدی در تنظیم خواب ایفا می کنند. برای مثال، نسبت‌ های پایین ‌تر DHA با سطوح پایین ‌تر ملاتونین مرتبط است و این با یافته‌ های ما مطابقت دارد که مشکلات خواب در کودکان با سطوح پایین‌ تر DHA در خونشان بیشتر می شود.

به گزارش سیناپرس، تعادل امگا ۳ DHA و اسید چرب امگا ۶  در غده پینه آل مغز ما برای تنظیم تولید ملاتونین مهم است. افزایش نسبت DHA به اسید چرب امگا 6 باعث افزایش ترشح ملاتونین شده و بنابراین می تواند مشکلات خواب را کاهش دهد.

دکتر الکس ریچاردسون، یکی از پژوهشگران این تیم مطالعاتی درباره موضوع فوق گفت: مطالعات قبلی که منتشر کردیم نشان داد که سطح خونی امگا ۳ DHA در این نمونه جمعیت عمومی کودکان ۷ تا ۹ به طور کلی به طرز نگران‌کننده ‌ای پایین بود و این امر می ‌تواند مستقیماً با رفتار و یادگیری کودکان مرتبط باشد. 

مترجم: رضوان خندان
منبع: spring.org
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا