چرا صادق بودن کار دشواری است؟

به گزارش سیناپرس، یک مثل قدیمی وجود دارد که می گوید: حقیقت را بگو حتی اگر به ضررت باشد. برای بیشتر مردم گفتن حقیقت اغلب سخت و دشوار است. به اعتقاد روانشناسان گفتن حقیقت می تواند به معنای قربانی کردن چیزی باشد که واقعاً به آن نیاز داریم. 
به نظر می رسد همه گیری کرونا و اثرات موج دار آن که شامل اضطراب و استرس است، مجوزی برای اولویت دادن به خواسته ها و نیازهای ما بر بایدها و نبایدها شده است.

به طور خاص، این شرایط باعث شد دانش آموزان و دانشجویان برای انجام تکالیف و امتحانات به فکر تقلب بیافتند. به گزارش سیناپرس، آمارها نشان می دهد از زمان آغاز همه‌ گیری کرونا در سطح بین المللی گزارش‌ های تقلب در مدارس، کالج ها و دانشگاه ها به شدت افزایش یافته است.
تحقیقات جدید نشان می ‌دهد، در واقع، دانش‌آموزان یا دانشجویانی که سطوح بالاتری از ناراحتی، غم و سایر احساسات منفی را گزارش می‌ کنند، تمایل دارند نگرش‌ های سخاوتمندانه ‌تری نسبت به تقلب و انواع سرقت علمی و ادبی اتخاذ کنند، که به نوبه خود باعث بیشتر شدن آمار تقلب و سرقت های علمی می ‌شود. به عبارت دیگر، وقتی شما احساس محاصره می کنید، انجام کار درست به مراتبط سخت تر از  شرایط عادی و معمول است.
از منظر روان شناسی، صداقت مانند دیگر نقاط قوت شخصیتی، به ما کمک می کند تا با دیگران به شیوه های مثبت ارتباط برقرار کنیم. به گزارش سیناپرس، تحقیقات نشان می ‌دهد وقتی نوبت به قضاوت در مورد افراد دیگر می ‌رسد، هیچ چیز مهم‌ تر از شخصیت اخلاقی نیست.

باید اذعان داشت که به طور کلی در علم روان شناسی، تأثیر استرس بر هر جنبه ای از رفتار، از جمله صداقت را نباید دست کم گرفت. تصمیم گیری برای انجام کار درست زمانی دشوارتر می شود که احساس می کنید در حال مبارزه هستید.

به اعتقاد روانشناسان، موضوع صداقت باید در خانواده مطرح شده و تبادل نظر شود تا کودکان آن را آموزش ببینند. باید در مورد صداقت، صادق باشیم. ممکن است سخت باشد که به اصول خود پایبند باشیم اما این ضروری است که همه تلاش خودمان را در این رابطه به کار ببریم.

مترجم: مریم عالمی
منبع: psychologytoday 
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا