هورمون درمانی، روشی نوین برای ترک مصرف الکل

به گزارش سیناپرس،در مطالعه جالب توجه جدیدی که توسط پژوهشگران دانشگاه آیوا در آمریکا انجام شده است، نقش هورمونی به نام فاکتور رشد فیبروبلاست 21 یا به اختصار FGF21 تولید شده توسط کبد، در کاهش مصرف الکل توسط میمون‌های الکلی شرح داده شده است.

این مطالعه همچنین به تاثیر نوعی پروتئین به نام پروتئین کاهنده مصرف قند بر مدارهای مغزی مربوطه در موش ها اشاره کرده است که موجب کاهش تمایل به مصرف الکل و قند در آن ها می شود.

به گفته محققان، بررسی ها در خصوص چرایی و چگونگی تکامل چنین مکانیسم‌های خاص، نظر ما را به این نکته جلب می کند که پستانداران عمدتاً در معرض الکل ناشی از تخمیر میوه‌هایی بوده اند که سطوح بالایی از قندهای ساده داشته اند و مکانیسم های فوق به کمک آمده اند.

امروزه مصرف بیش از حد الکل در جوامع جهانی به عنوان یک مسئله مهم بهداشتی و اجتماعی مطرح است.به گزارش خبرگزاریsinapress، با توجه به این که مصرف بیش از حد این ماده بر سلامت و بقای افراد تأثیر منفی می‌گذارد، جای تعجب نیست که سیستم‌های فیزیولوژیکی متعددی برای درک و تنظیم آن در پستانداران تکامل یافته‌اند. 

حالا بررسی های انجام شده در پژوهش جدید، نشان می دهند که تجویز دارویی پروتئین FGF21 که در کبد تولید می شود، می تواند از طریق اعمال در مغز، موجبات کاهش 50 درصدی مصرف الکل را در میمون ها و جوندگان فراهم آورد.

این یافته ها حاکی از آن هستند که پروتئین فوق، با تاثیر بر یک مسیر عصبی که در رفتار پاداش جویی دخیل است، منجر به کاهش مصرف الکل می گردد.

مجریان پژوهش فوق می گویند: بر اساس نتایج حاصله، چرخه بازخوردی به وجود آمده بین کبد و مغز به واسطه هورمون مورد اشاره، به احتمال زیاد برای محافظت از کبد در برابر آسیب الکل تکامل یافته است.

به گزارش سیناپرس، این یافته های علمی که نوید ابداع روش هایی برای رفع اختلال مصرف شدید الکل در افراد مبتلا به این عارضه را می دهند، در مجله Cell Metabolism منتشر شده اند.

مترجم: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا