ترکیب ورزش سنگین و بی خوابی خطرناک است

به گزارش سیناپرس، ورزش منظم می تواند خطر کلی ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. با این حال، نخوابیدن به مدت هفت تا نه ساعت در شبانه روز می تواند در دراز مدت این اثرات را خنثی کند. قبل از این مطالعه، اطلاعات کمی برای توضیح اینکه چگونه کم خوابی می تواند بر استرس شدید ورزش بر قلب تأثیر بگذارد، وجود داشت.

جاناتان سدرنس (Jonathan Cedernaes) پزشک و دانشیار زیست شناسی سلولی پزشکی و پژوهشگر ارشد این مطالعات در یک بیانیه دانشگاهی می گوید: کسانی که به طور منظم ورزش کرده اما کمتر از مقدار ایده آل می خوابند، می توانند همچنان خطر مرگ بر اثر بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهند.

به گزارش سیناپرس،در عین حال، می دانیم که اختلال مزمن یا مکرر خواب برای سلامت قلب و عروق مضر است. بنابراین ممکن است کمبود شدید خواب در درازمدت، خطر نسبی آسیب دیدن قلب در اثر ورزش شدید را افزایش دهد. اما بسیاری از افراد کمبود خواب موقتی را تجربه می کنند و نیاز به خواب نیز بسیار فردی است.

این مطالعات روی تغییرات پروتئینی در سلول‌ های ماهیچه قلب به نام تروپونین متمرکز شد. بدن مقادیر کمی تروپونین را پس از تمرینات شدید آزاد می کند. با این حال، حتی سطوح بالاتر تروپونین می تواند منجر به حوادث حاد قلبی عروقی شود. 
در این پژوهش، محققان سلامت قلب ۱۶ مرد جوان با وزن طبیعی و بدون سابقه مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی را ردیابی کردند. در ادامه، شرکت کنندگان می توانستند برای سه روز متوالی به مدت هفت تا نه ساعت در شبانه روز بخوابند. با این حال، شرکت کنندگان برای سه روز متوالی بعدی نیمی از شب را بیدار ماندند.

محققان هر عصر و صبح در طول آزمایش نمونه خون شرگت کنندگان را جمع آوری کردند. پس از هر دو جلسه خواب، تیم قبل و بعد از ۳۰ دقیقه دوچرخه سواری شدید و طولانی مدت نمونه خون گرفتند.
تجزیه و تحلیل نمونه های خون دو نشانگر زیستی NT-proBNP و تروپونین را شناسایی کرد. جالب است بدانید که NT-proBNP نشانه بار سنگین بر روی قلب بوده و تروپونین نشانگر آسیب قلبی است.

در ادامه، محققان سطوح بالاتر NT-proBNP را در طول ورزش مشاهده کردند. همچنین، سطح تروپونین نیز پس ازانجام تمرینات ورزشی افزایش یافت. شگفت آور اینکه، سطح تروپونین در طول تمرینات شدید پس از اینکه شرکت کنندگان یک شب ساعات کمتری خوابیدند، ۴۰ درصد بیشتر بود.
به گزارش سیناپرس، دکتر سدرنس افزود: یک یافته مهم این بود که سطوح تروپونین و NT-proBNP در زمان قبل از تمرین با وجود کمخوابی افزایش نیافته است. او توضیح می دهد که ممکن است کمبود خواب در عوض آستانه ای را کاهش دهد که در آن افزایش بار ورزشی منجر به استرس قابل اندازه گیری در سلول های ماهیچه قلب می شود، همانطور که ممکن است در پاسخ به ورزش شدید رخ دهد.

وی در انتها گفت: با این حال، ما متوجه شدیم که افزایش سطح تروپونین در گردش خون بعد از ورزش در بین افراد متغیر است. تحقیقات قبلی در شرایط استراحت نیز به چنین تنوعی اشاره کرده و کشف این مکانیسم‌ها جالب است.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصیMolecular Metabolism منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا