پیش از خواب به کودکان اجازه استفاده از موبایل ندهید

به گزارش سیناپرس، اگر می خواهید کودکانتان خوابی آرام و راحت داشته باشند به هیچ عنوان برای حداقل یک ساعت پیش از خواب به آن ها اجازه استفاده از موبایل ندهید.

به گفته تیم تحقیقاتی دانشگاه کلرادو بولدر یکی از دلایل اصلی ختلال خواب کودکان، این است که حتی قرار گرفتن در معرض نور کم صفحات نمایش می تواند باعث کاهش شدید هورمون ملاتونین در بدن آن ها شود.

لورن هارتشتاین، دانشجوی فوق دکترا در آزمایشگاه خواب و توسعه دانشگاه کلرادو بولدر و از محققان این مطالعه درباره پدیده فوق اینچنین توضیح می دهد: تحقیقات پیشین ما نشان داد که یک نور روشن با شدت نسبتاً زیاد پیش از خواب، سطح ملاتونین را در کودکان خردسال تا حدود ۹۰ درصد کاهش می دهد. ما بسیار شگفت زده شدیم که سرکوب بالای ملاتونین در تمام شدت های نور، حتی در شدت کم نور مشاهده شد.

در این پروژه تحقیقاتی، هارتشتاین و همکارانش، ۳۶ کودک سالم سه تا پنج ساله را با کمک مانیتور مچی مورد مطالعه قرار دادند. آنها خواب و قرار گرفتن در معرض نور این کودکان را به مدت ۹ روز ردیابی و آن ها را با یکدیگر مقایسه کردند.

در هفت روز اول، والدین کودکان را در یک برنامه خواب ثابت نگه داشتند تا ساعت بدن آنها عادی شود. در روز هشتم، محققان پلاستیک سیاه رنگی را روی پنجره‌ها قرار داده و چراغ‌ ها را در خانه‌ های آن ها کم‌ نور نگه داشتند تا محیطی با حداقل نور ایجاد شود. به گزارش سیناپرس،  در آخرین روز مطالعه، از کودکان خواسته شد تا یک ساعت پیش از خواب روی میزی با منبع قوی نور بازی کنند. شدت نور میز بین کودکان متفاوت و از ۵ لوکس (lux) تا ۵ هزار لوکس متغیر بود.

گفتنی است که هر لوکس به عنوان نور شمعی که حدود ۹/۰ متر با چشم فاصله دارد، تعریف می شود. به گفته پژوهشگران، نمونه‌ های بزاق این کودکان نشان داد که ملاتونین در شبی که کودکان در معرض نور میز قرار ‌گرفتند ۷۰ تا ۹۹ درصد کمتر از شب‌ های پیش با حداقل نور بود.

گفتنی است این یافته ها نشان داد بین میزان روشنایی نور در شب گذشته و کاهش سطح ملاتونین هیچ ارتباطی وجود نداشت. به گزارش سیناپرس، به گفته پژوهشگران، ملاتونین به طور متوسط ۷۸ درصد در پاسخ به نور ۵ تا ۴۰ لوکس کاهش می یابد که بسیار کمتر از نور معمولی اتاق است. حتی ۵۰ دقیقه پس از خاموش شدن لامپ، ملاتونین در بیشتر بچه ها به حالت عادی باز نگشت.

حال این سوال پیش می آید که چرا کودکان اینقدر به نور حساس هستند؟

به گزارش سیناپرس، محققان خاطرنشان کردند از آنجایی که چشم‌ های کودکان نسبت به بزرگسالان مردمک‌ های بزرگ‌ تر و عدسی‌ های شفاف ‌تری دارند، نور آزادانه‌ تر به داخل چشم آن‌ ها نفوذ کرده و جریان می ‌یابد. 

مونیک لوبورژوا (Monique LeBourgeois)، دانشیار فیزیولوژی یکپارچه دانشگاه کلرادو بولدر و از محققان این پروژه معتقد است: کودکان فقط بزرگسالان کوچک نیستند. این حساسیت شدید به نور ممکن است آنها را بیشتر مستعد اختلال در خواب و سیستم شبانه روزی کند. 

پژوهشگران پروژه مذکور خاطرنشان کردند که نیمی از کودکان پیش از خواب از صفحه های نمایش استفاده می کنند و این به اختلالات خواب کمک می کند. آنها به والدین توصیه کردند که شب ها وسایل الکترونیکی را خاموش کرده و نور را پیش از خواب به حداقل برسانند تا به کودکان کمک شود، خواب شبانه خوبی داشته باشند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره ژورنال تحقیقات پینه‌آل (Pineal) منتشر شده است.

مترجم: زهرا همراز
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا