ابتلا به امیکرون خفیف آنتی بادی کافی تولید نمی کند

به گزارش سیناپرس، ظهور انواع نگران کننده ویروس های جدید کووید ۱۹ منجر به بروز موج های متعدد عفونت کرونا شده است.

در این میان سویه امیکرون بالاترین تعداد جهش را در پروتئین اسپایک در مقایسه با سایر سویه های کرونا دارد. این جهش ها تا حد زیادی مسوول انتقال پذیری بالا و کاهش حساسیت به آنتی بادی های درمانی و خنثی کننده ناشی از واکسیناسیون یا عفونت قبلی هستند.
در نتیجه، موج جدید موارد ابتلا به کرونا که اکثرا شامل سویه امیکرون می شوند، منجر به از سرگیری مداخلات بهداشت عمومی برای کاهش انتقال ویروس و بازنگری در تلاش‌ های فعلی واکسیناسیون جهانی شده است.

به گزارش سیناپرس، در یک پژوهش جدید، محققان از ذرات شبه ویروس (VLPs) و ویروس های زنده برای ارزیابی آنتی بادی های خنثی کننده علیه سویه های دلتا و امیکرون در ۱۲۵ فرد کاملاً واکسینه شده استفاده کردند. نمونه‌های خون کامل و پلاسما باقی ‌مانده از بیماران بستری در بیمارستان با کووید-۱۹ جمع‌آوریو آزمایش شد.
یافته‌ های مطالعات نشان داد که عفونت‌های پیشرفته دلتا در افراد، فارق از اینکه دوز سوم تقویت‌ کننده را دریافت کرده یا نکرده اند، میزان انتی بادی پایه را افزایش می دهد.

تجزیه و تحلیل تک متغیره برای شناسایی عوامل بالینی تعیین کننده سطوح آنتی بادی خنثی کننده بین عفونت های دلتا و امیکرون نشان داد که از بین عوامل مختلف مورد بررسی، تنها شدت بالینی، بستری‌های مرتبط با کرونا و تعداد متوسط روزهای بین شروع علائم و جمع‌ آوری نمونه ها معنی ‌دار بود. 

به گفته محققان، عفونت های سطح متوسط تا شدید در میان موارد پیشرفته دلتا در مقایسه با موارد پیشرفته امیکرون بسیار بیشتر بود. بیماران دچار نقص ایمنی با عفونت‌های متوسط تا شدید توسط دلتا و اومیکرون در مقایسه با آن‌هایی که عفونت‌های خفیف یا بدون علامت داشتند، سطح آنتی‌ بادی‌ های خنثی‌ کننده بالاتری داشتند.
به گفته پژوهشگران حتی در فواصل زمانی قابل مقایسه بین شروع علائم یا مثبت بودن آزمایش پی سی آر و جمع آوری نمونه، تفاوت معنی داری در سطوح آنتی بادی های خنثی کننده در عفونت های دلتا و امیکرون وجود دارد.
در ادامه محققان دریافتند که اکثر موارد عفونت دلتا با سطوح پایین تا متوسط آنتی‌ بادی‌ های ایمونوگلوبولین G (IgG) امیکرون بسیار ضعیف هستند. 
به گزارش سیناپرس، یافته‌ های مطالعات حاضر نشان می ‌دهد که دوز واکسن ‌های تقویت ‌کننده و عفونت‌های پیشرفته کرونا می توانند آنتی بادی های مقاوم تری ایجاد کنند. افزایش سطح آنتی بادی خنثی کننده در موارد پیشرفته دلتا در مقایسه با سویه امیکرون به دلیل افزایش نسبت عفونت های شدید، بسیار بالاتر است و مقاومت بیشتری بر علیه سویه های احتمالی در آینده ایجاد می کند.

در پایان گفتنی است که نتایج جمعی نشان داد که ایمنی ناشی از سویه امیکرون ممکن است برای جلوگیری از عفونت در برابر انواع سویه های دیگر کرونا که احتمالاً در آینده ظاهر می‌ شوند کافی نباشد. محققان بر اهمیت مداوم تزریق واکسن‌های تقویت ‌کننده در افزایش ایمنی در برابر عفونت ‌های جدید یا عفونت‌های آینده از انواع مختلف کرونا تاکید کردند. 

مترجم: مهدی فلاحی پناه
منبع: news-medical
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا