حشره ای فوق العاده کمیاب و درخشان کشف شد

به گزارش سیناپرس، این حشره در جنگل های بارانی پارک ملی کیبال در اوگاندا توسط محققانی که به همراه دانشجویان خود در حال انجام کارهای میدانی در این منطقه بودند، کشف شد. این گونه جدید براق و شفاف آنقدر کمیاب است که نزدیکترین خویشاوندان آن آخرین بار در سال ۱۹۶۹ در اطراف جمهوری آفریقای مرکزی دیده شدند.

این گونه که Phlogis kibalensis نام دارد، دارای درخشندگی بسیار متمایز بوده و مانند سایر گونه ‌های برگ خوار، اندام‌های تناسلی نر منحصربه ‌فردی دارد که تا حدی شبیه به برگ است.

دکتر آلوین هلدن (Alvin Helden) یکی از اعضای گروه تحقیقاتی اکولوژی کاربردی می گوید: پیدا کردن این گونه جدید دستاوردی است که یک بار در زندگی اتفاق می افتد، به خصوص که نزدیک ترین خویشاوند این گونه خاص حشره آخرین بار بیش از ۵۰ سال پیش در کشور دیگری پیدا شده اند. این استاد دانشگاه آنگلیا راسکین در بیانیه ای گفت: به محض اینکه آن را دیدم، می دانستم که این حشره بسیار خاصی است.

اطلاعات بسیار کمی در مورد برگ خوارها که گونه کوچک تری از سیکادا هستند، وجود دارد. طول این گونه جدید فقط ۶.۵ میلی متر است. آنها عمدتاً از شیره ای که مستقیماً از برگ ها مکیده می شود تغذیه می کنند و یک میان وعده خوشمزه برای بی مهرگان مانند عنکبوت ها، سوسک ها، زنبورها و همچنین پرندگان هستند.

هلدن می ‌گوید: این نوع برگ‌ خوارها، از نظر ظاهری بسیار غیرعادی بوده و به ندرت یافت می‌ شوند. در واقع، آنها آنقدر نادر هستند که بیولوژی آنها تقریباً ناشناخته باقی مانده و ما تقریباً هیچ چیز در مورد Phlogis kibalensis، گونه جدیدی که پیدا کردیم، نمی دانیم، از جمله اینکه از چه گیاهانی تغذیه می کند یا نقش آن در اکوسیستم محلی چیست.

محققان از سال ۲۰۱۵ سفرهای میدانی دانشجویی را به پارک ملی کیبال، نزدیک به مرز اوگاندا با جمهوری دموکراتیک کنگو انجام داده اند. آنها اطلاعات بسیاری از حشرات پارک را مستند کرده و راهنمای تصویری برای پروانه‌ ها، شب پره ها و سوسک ‌ها تهیه کرده ‌اند.

به گفته محققان، هنوز چیزهای زیادی برای کشف در این پارک وجود دارد. هلدن می ‌گوید: بسیار غم‌ انگیز است که فکر کنیم برخی از گونه ‌ها قبل از اینکه حتی از وجود آنها آگاه شویم منقرض می‌ شوند. اما بسیاری از گونه های جدید به دلیل تهدیدات زیست محیطی مانند جنگل زدایی و تغییرات آب و هوایی هرگز نمی توانند کشف شوند.

به گزارش سیناپرس، هلدن در انتها می ‌افزاید: مکان‌ های شگفت ‌انگیزی مانند پارک ملی کیبال در اوگاندا وجود دارد که حیات ‌وحش در آنجا زنده می ‌ماند، اما در خارج از پارک ‌های ملی و زیست گاه های حفاظت شده، شرایط ویرانگر است. این گونه ‌های نادر می ‌توانند در هر جایی زندگی کنند، اما جنگل ‌زدایی به این معنی است که قبل از اینکه آنها را کشف کنیم، این گونه‌ ها منقرض شده اند.

شرح کامل این کشف و توضیحات حاصل از  آن در آخرین شماره مجله تخصصی Zootaxa منتشر شده است.