کشف دارویی برای درمان بیماری های کبدی

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهند استفاده از دو گروه از داروهایی که عمدتا جهت درمان بیماری نقرس استفاده می شوند ؛ به طور بالقوه توانائی درمان برخی از بیماری های کبدی از جمله التهاب کبد و آسیب های وارد شده به این عضو حساس و مهم بدن بر اثر رفتارهای نادرست تغذیه را دارد . بر اساس آمارهای رسمی ، مصرف بیش از حد مشروبات الکلی در بسیاری از جوامع دنیا سبب بروز این نارسائی های کبدی می شود . لازم به ذکر است که کارشناسان اعتقاد دارند علی رغم مثبت بودن نتایج اولیه تحقیقات این روش درمانی جدید ، باید آزمایش های بالینی بیشتری روی نمونه های انسانی و افراد داوطلب دارای بیماری انجام شود تا از این طریق بتوان به میزان دقیق تاثیر گزاری این دارو ها پی برد .

جیونجی سزابو Gyongyi Szabo پژوهشگر دانشگاه ماساچوست University of Massachusetts که در این مطالعات شرکت داشت اعلام کرد : " مطالعات فوق می تواند در درمان برخی از بیماران که دارای عارضه کبدی شدید هستند مورد استفاده قرار گرفته و به این ترتیب امیدهای بیماران دارای هپاتیت ناشی از مصرف الکل که به صورت بالقوه کشنده است ، برای بهبود و درمان افزایش پیدا خواهد کرد . "

این پژوهشگر و تیم وی برای دستیابی به نتایج  فوق ، از سلول های ایمنی استخراج شده از داوطلبان انسانی  به همراه چهار گروه از موش ها استفاده کرده و این نمونه ها را مورد مطالعه قرار دادند . در آزمایش های انجام شده روی نمونه های انسانی ، سلول های ایمنی انسان استخراج شده و در محیط آزمایشگاهی در معرض مواد مخرب و شرایط مشابه آسیب های وارد شده در بیماری hepatocytes ناشی از الکل قرار گرفتند . نتایج به دست آمده ، نشان می دهد که  اسید اوریک  uric acid  و آ. ت . پ ATP ( ترکیبی که بر اثر بیماری hepatocytes ناشی از الکل به وجود می آید ) موجب برانگیخته شدن و فعالیت ترکیبات اصلی و داخلی سیستم ایمنی بدن شده و به بهبود شرایط منجر می شود .

در همین زمینه جان وری  John Wherry از پژوهشگران و نویسندگان نشریه علمی Journal of Leukocyte Biology که نتایج پژوهش های فوق در آن منتشر شده است ؛ اعلام کرد : " ارتباط بین بافت های کبدی آسیب دیده بر اثر عوارض ناشی از مصرف الکل و تحریک سلول های سیستم ایمنی بدن از طریق  روش inflammasome می تواند منجر به ارائه روش درمانی موثر و جدیدی برای مداوای این بیماری محسوب شود . "