پول خوشبختی می آورد

به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه کلمبیا دریافتند که نوزادان یک ساله در صورتی که والدینشان به طور منظم حمایت نقدی دریافت کنند، فعالیت مغزی بیشتری در ارتباط با مهارت های یادگیری و تفکر نشان می دهند. 

کیمبرلی نوبل (Kimberly Noble) استاد علوم اعصاب و آموزش دانشگاه کلمبیا در بیانیه‌ ای می‌ گوید: سال‌ هاست که می ‌دانیم بزرگ شدن در فقر کودکان را در معرض خطر پیشرفت تحصیلی پایین، کاهش درآمد و سلامت ضعیف ‌تر قرار می ‌دهد. نوبل می افزاید: با این حال، تا کنون، ما نتوانسته ایم بگوییم که آیا خود فقر باعث ایجاد تفاوت در رشد کودکان می شود یا اینکه بزرگ شدن در فقر صرفاً با عوامل دیگری که باعث این تفاوت ها می شوند، مرتبط است.

محققان فعالیت مغز ۴۳۵ نوزاد یک ساله را که در یک کارآزمایی بالینی ثبت نام کرده بودند، اندازه گیری کرده و به بررسی تأثیر کاهش فقر در دوران کودکی اولیه پرداختند. به گزارش خبرگزاریsinapress، در این آزمایش، به دو گروه از مادران ۳۳۳ دلار  و۲۰ دلار در ماه از طریق کارت های نقدی توزیع می شد.  تیم پژوهشی محدودیتی برای میزان پول نقدی که والدین می توانند خرج کنند قرار نداد و این مادران تا چهار سال و چهار ماهگی فرزندشان پول نقد دریافت خواهند کرد.

در این مدت محققان فعالیت مغز نوزاد را از طریق تکنیکی به نام الکتروانسفالوگرافی (EEG) اندازه‌ گیری کردند که در آن کلاهی روی سر نوزاد قرار گرفته و فعالیت الکتریکی مغز یا امواج مغزی را ثبت می‌ کند. تحقیقات قبلی با EEG نشان داد که امواج مغزی، ارتباطی با رشد تفکر و توانایی های یادگیری را نشان می دهد.

نوزادان مادرانی که ماهیانه ۳۳۳ دلار دریافت می کردند نسبت به نوزادانی که مادرانشان فقط ۲۰ دلار در ماه دریافت می کردند، فعالیت مغزی بیشتری داشتند. به گفته محققان، تغییرات در فعالیت مغز احتمالاً ناشی از سازگاری طبیعی نوزادان با تجربیاتشان است. 

نوبل در این باره می گوید: همه مغزهای سالم بر اساس محیط و تجربیاتشان شکل می ‌گیرند و ما نمی ‌گوییم که یک گروه مغزهای بهتری دارد. اما به دلیل طراحی تصادفی، می دانیم که ۳۳۳ دلار در ماه باید تجربیات یا محیط های کودکان را تغییر داده باشد و مغز آنها با شرایط تغییر یافته سازگار شده است. 

به گفته محققان، هنوز مشخص نیست که آیا افزایش فعالیت مغز در طول زمان ادامه خواهد داشت یا اینکه تغییرات دراز مدتی در رشد شناختی یا رفتاری کودکان با افزایش سن ایجاد خواهد شد. بخش دیگری از تحقیقات به بررسی مکانیسم‌ها یا تجربیات بالقوه پشت تغییرات مغزی می ‌پردازد، مانند اینکه مادران چگونه پول را خرج کردند و اینکه چگونه پول رفتارهای والدین، روابط خانوادگی و استرس خانوادگی را تغییر داد.

به گزارش سیناپرس، خانواده ها همه متفاوت هستند، و پول به عنوان راهی برای حمایت مستقیم از خانواده ها به والدین اجازه می دهد در مورد آنچه فرزندانشان بیشتر به آن نیاز دارند، انتخاب کنند. بنابراین، شاید تنها یک راه وجود نداشته باشد که در آن پول بر خانواده ها تأثیر مثبت بگذارد. کاترین مگنوسون (Katherine Magnuson) مدیر مؤسسه تحقیقات فقر در دانشگاه ویسکانسین و پژوهشگر ارشد علوم اجتماعی در مطالعات سال های اول نوزادان، نتیجه گیری می کند که پول ممکن است از جنبه های کوچک مهم باشد. 

شرح کامل این تحقیقات و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده و در دسترس علاقه مندان قرار دارد.

مترجم: فاطمه امینی
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا