آیا پلیس مجاز است به کودکان دروغ مصلحتی بگوید؟

به گزارش سیناپرس، مردم اغلب از اینکه متوجه می شوند پلیس مجاز است به مظنونان جنایتکار دروغ بگوید، شگفت زده می شوند، حتی اگر این به معنای تظاهر به داشتن مدارک مجرمانه ای باشد که در واقع وجود ندارد. به عنوان مثال، در اوایل ماه میلادی جاری، پلیس ویرجینیا گزارش‌ های جعلی را برای اعتراف مظنونان ایجاد و از آن ها استفاده کرده است. در ایالات متحده، بنا به حکم دادگاه عالی در سال ۱۹۶۹ عملاً به پلیس حق دروغ گفتن به مظنونان را در طول بازجویی ها می دهد، اگرچه همین رویه برای مدت طولانی در آلمان (از سال ۱۹۵۰)، انگلیس (۱۹۸۴) و استرالیا (۱۹۹۵) ممنوع بوده است.

اکنون روانشناسان می‌ دانند که مظنونان بی ‌گناه، گاهی به جنایاتی که مرتکب نشده‌اند اعتراف می‌ کنند  و دروغ گفتن به مظنونان این خطر را افزایش می ‌دهد. برای مثال، در یک آزمایش، تقریباً همه شرکت‌ کنندگان (۹۴ درصد) به دروغ اعتراف کردند که به رایانه آسیب رسانده‌ اند چراکه یک شاهد عینی ادعا کرد که آن ‌ها را دیده است. این اعترافات نادرست به آزمایشگاه محدود نمی شود. از سال ۱۹۸۹، بیش از ۳۵۰ آمریکایی بی گناه به اشتباه به دلیل اعتراف دروغین مجرم شناخته شده و به طور متوسط  ۱۳ سال زندانی شده اند.

بر اساس آزمایش ها، نوجوانان در مقایسه با بزرگسالان جوان، به طور کلی ۲۷ درصد بیشتر احتمال دارد که به دروغ اعتراف کنند و اگر شواهد ساختگی دال بر گناه آنها نشان داده شود، ۶۱  درصد بیشتر به گناه ناکرده اعتراف می کنند. به طور مشابه، در تجزیه و تحلیل محکومیت های نادرست، ۴۲ درصد از پرونده های نوجوانان شامل یک اعتراف نادرست بوده است.

به گزارش سیناپرس، به خوبی شناخته شده که نوجوانان از نظر شناختی، اجتماعی و عصبی با بزرگسالان تفاوت دارند، به گونه ای که تصمیم گیری آنها را مختل می کند. در مقایسه با بزرگسالان، نوجوانان تمایل بیشتری به رعایت اقتدار داشته، کمتر می توانند با استرس کنار بیایند و بیشتر مستعد به گرفتن پاداش های فوری نسبت به پیامدهای بلند مدت هستند.

به عبارت دیگر، همین انگیزه‌های کوته ‌بینانه است که نوجوانان را به رانندگی در حالت مستی، داشتن روابط خطرناک یا تسلیم شدن در برابر فشار همسالان سوق داده و حتی می ‌تواند آنها را به اعتراف‌ های دروغین پیش راند که تحقیقات جنایی را از مسیر خود خارج می‌ کند و راه را برای مجرمان واقعی در جهت قربانی کردن دیگران باز می ‌گذارد.

به گزارش سیناپرس، ایلینوی و اورگان اولین ایالت هایی در آمریکا بودند که پلیس را از دروغ گفتن به مظنونین نوجوان منع کردند. قوانین کودکان را از خرید سیگار، امضای قرارداد منع می کند چراکه مشخص شده که عدم بلوغ روانی می ‌تواند آنها را به تصمیم‌ های عجولانه و خود ویرانگر سوق دهد. 

مترجم: مهدی فلاحی پناه
منبع: psychologytoday
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا