بیشتر مردم درک درستی از چاقی خود ندارند

به گزارش سیناپرس، بیشتر مردم جهان از مضرات چاقی و اضافه وزن با خبر بوده و می دانند چاقی یکی از عوامل زمینه ساز بیماری های مرگبار است. در این میان اما مشکل موجود در بسیاری از افراد، عدم درک آن ها از وزن و شاخص توده بدنی خود بوده و متاسفانه تعداد زیادی از افراد چاق نسبت به بدن خود با اغماض نگاه کرده و خود را چاق نمی دانند.

به همین دلیل تیمی از پژوهشگران لهستانی به سرپرستی Wojciech Gruszka و همکارانش، بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ شاخص توده بدنی گروهی از بزرگسالان داوطلب را محاسبه و آن را با تخمین ‌های شرکت ‌کنندگان از BMI و اندازه بدن خود مقایسه کردند.

گفتنی است میانگین سنی این شرکت کنندگان ۳۶ سال بوده و 60.7 درصد آن ها زن بودند، آن ها همچنین در طول این مطالعه، میزان رضایت خود از بدنشان را  گزارش کردند. در این میان ۲۱  شرکت کننده دارای شاخص توده بدنی کم وزن (کمتر از 18.5 کیلوگرم بر متر مربع)، ۳۲۶ شرکت کننده دارای شاخص توده بدنی سالم (بین 18.5 تا 24.9 کیلوگرم بر متر مربع)، ۲۲۱ شرکت کننده دارای شاخص توده بدنی نشان دهنده اضافه وزن (بین 25.0 تا 29.9 کیلوگرم بر متر مربع) و ۱۷۶ نفر دارای شاخص توده بدنی  چاق (بالاتر از 30.0 کیلوگرم بر متر مربع) بودند. 

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران طی این مطالعه دریافتند که بیشتر شرکت کنندگان اغلب شاخص توده بدنی و اندازه بدن خود را دست کم می گیرند. 17.6 درصد از افراد با شاخص توده بدنی سالم تخمین زدند که دارای شاخص توده بدنی کم وزن بودند، 14.3 درصد از افرادی که دارای اضافه وزن بودند تخمین زدند که شاخص توده بدنی سالم دارند و 41.6 درصد از افرادی که چاق بودند تخمین زدند که تنها دارای کمی اضافه وزن هستند.

در این میان 39.8 درصد از افراد با اندازه بدن سالم تخمین زدند که اندازه بدن آنها کم وزن است و 35.7 درصد از افرادی که دارای اندازه بدنی زیاد و اضافه وزن بودند تخمین زدند که اندازه بدنی سالم دارند و 49.9 درصد از افراد چاق تخمین زده اند که اندازه بدن آنها مناسب است.

در این میان تنها یک چهارم (25.4٪) از شرکت کنندگان گزارش دادند که از اندازه فعلی بدن خود راضی هستند و 65.7٪ گزارش کردند که می خواهند بدنشان کوچکتر شود.
 به گفته محققان، مردان به طور قابل توجهی بیشتر از زنان شاخص توده بدنی و اندازه بدن خود را دست کم گرفته و از اندازه بدن خود راضی هستند. به گزارش سیناپرس، نویسندگان پیشنهاد می کنند که شیوع فزاینده چاقی و مشکلات مرتبط با آن ممکن است باعث شود بزرگسالان شاخص توده بدنی و اندازه بدن خود را دست کم بگیرند. آنها می افزایند که برای بررسی اینکه آیا مداخلات روانشناختی در مورد ادراک اندازه بدن می تواند به افراد در مدیریت بهتر وزن کمک کند، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از ان در آخرین شماره مجله Scientific Reports منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا