4 دهه جنگل زدایی در آمازون پایان می یابد

دولت برزیل در چند دهه اخیر شمار زیادی از خرده کشاورزان را همزمان با نابودی بخشهای وسیعی از مناطق جنگلی آمازون اسکان داده تا از این طریق امرار معاش کنند اما در نتیجه تداوم این سیاست، فرآیند جنگل زدایی در این منطقه وسیع و بسیار حیاتی از زمین سرعت نگران کننده ای پیدا کرده است.

ادامه یافتن این روند موجب شده تا بسیاری از محققان نسبت به آینده جنگلهای آمازون ابراز نگرانی شدید کنند.

با این حال رئیس جمهوز برزیل قولهایی برای خاتمه بخشیدن به این وضعیت داده است.

دیلما روسف ماه گذشته اعلام کرد دولت این کشور در یک دهه گذشته جلوی دو سوم از جنگل زدایی ها را گرفته و در نظر دارد تا سال 2030 به این وضعیت نگران کننده خاتمه بخشد.

در همین خصوص خبر می رسد دولت این کشور شمار زیادی از کشاورزان خرده پا را که خسارتهای زیادی به اراضی جنگلی آمازون وارد کرده اند به مناطق دیگری کوچ می دهد.

محققان با استفاده از تصاویر ماهواره ای، توسعه اسکان توده های انسانی در بخشهای وسیعی از جنگلهای آمازون را مورد بررسی قرار داده و متوجه شدند که بلافاصله پس از اسکان کشاورزان، عملیات تخریب اراضی جنگلی آغاز می شود و این روندی است که حدود 4 دهه تداوم داشته است.

تصمیم جدید دولت برزیل درخصوص پایان بخشیدن به جنگل زدایی در آمازون درحالی اعلام شده که بر اساس آمارهای موجود، از دهه 70 میلادی و به مدت حدود 40 سال نزدیک به یک میلیون کشاورز برزیلی به واسطه تخریب اراضی جنگلی آمازون صاحب زمین کشاورزی شده اند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا