زنان جوان بیشتر از مردان سکته می کنند

به گزارش سیناپرس، طبق اعلام انجمن قلب آمریکا، از حدود ۸۰۰ هزار آمریکایی که هر سال دچار سکته مغزی می شوند، ۱۰ تا ۱۵ درصد آن ها بزرگسالان ۴۵ ساله یا کمتر هستند. تحقیقات جدید نشان می ‌دهد که شاید زنان جوان با خطر خاصی روبرو هستند چراکه احتمال ابتلا به سکته مغزی در زنان ۳۵ ساله و کمتر ۴۴ درصد بیشتر از مردان هم ‌سن‌ شان است.

سکته های مغزی ایسکمیک که اکثریت سکته های مغزی را تشکیل می دهند، زمانی رخ می دهد که رگ خونی مغز مسدود شود. دکتر شارون پواسون (Sharon Poisson) دانشیار عصب شناسی در دانشگاه کلرادو در این باره گفت: این مطالعات نمی تواند به طور خاص دلایل خطر بالاتر سکته مغزی در میان زنان جوان را مشخص کند. 

با این حال، او گفت که بارداری یکی از عوامل احتمالی آن است چراکه شرایط مرتبط با بارداری، از جمله لخته شدن خون، فشار خون بالا و دیابت، می تواند خطر سکته مغزی را در زنان افزایش دهد.

پواسون گفت: قرص های ضد بارداری یکی دیگر از این موارد است. قرص ‌های ضد بارداری امروزی بی ‌خطرتر از فرمول های سال ‌های پیش هستند، اما زنانی که از آن‌ها استفاده می ‌کنند به خصوص اگر سیگاری هم باشند، معمولاً در معرض خطر سکته مغزی بالاتری هستند.

دکتر آرگی هیلیس (Argye Hillis) متخصص مغز و اعصاب دانشگاه جانز هاپکینز تایید می کند که این عوامل احتمالاً بخشی از ماجرا هستند. هیلیس به برخی توضیحات بالقوه دیگر برای خطر سکته مغزی نسبتاً بالاتر زنان جوان اشاره کرد.به عنوان مثال، زنان در برابر تشریح کاروتید یا پارگی در یکی از شریان هایی که در امتداد گردن قرار دارند و خون را به مغز می رسانند، آسیب پذیرتر هستند.

هیلیس دراین باره توضیح داد:معمولاً این پارگی ها مربوط به آسیب گردن است و زنان ممکن است نسبت به مردان مستعد تر باشند زیرا رگ های خونی آنها معمولاً کوچکتر است. 

وی  همچنین خاطرنشان کرد که عوامل خطر سنتی برای سکته مغزی از جمله چاقی، فشار خون بالا و دیابت، به طور فزاینده ای در بزرگسالان جوان رایج می شوند و طبق برآورد انجمن قلب، میزان کلی سکته مغزی در میان جوانان آمریکایی در چند دهه گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است.

هیلیس در ادامه افزود: این فقط بیماری افراد مسن نبوده و میانگین سن بیماران سکته مغزی کاهش یافته است. بر اساس مطالعات انجام شده، به طور کلی، زنان ۳۵ ساله و کمتر نسبت به مردان هم سن خودشان بیشتر در معرض سکته مغزی ایسکمیک بودند. هیلیس بر اهمیت توجه همه جوانان به سلامت قلبی عروقی خود تأکید کرد.

او در انتها گفت: سیگار نکشید، ورزش کنید، رژیم غذایی سالم داشته باشید و مطمئن شوید که فشار خونتان تحت کنترل است.
به گزارش سیناپرس، دکتر پواسون افزود سکته مغزی در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد و جوانان را تشویق کرد که علائم و نشانه های سکته مغزی را بیاموزند و آن ها را نادیده نگیرند. او گفت که علائم زیر را به خاطر بسپارید که شامل سرگیجه یا مشکل در راه رفتن، علائمی مانند تاری دید، افتادگی در یک طرف صورت، ضعف ناگهانی در اندام ها، مشکل در صحبت کردن یا درک گفتار هستند و در صورت مواجهه با آن ها به سرعت با اورژانس پزشکی تماس بگیرید.

شرح کامل این مطالعات و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Stroke منتشر شده و در دسترس علاقه مندان قرار دارد.

مترجم: فاطمه امینی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا