جنگل آب تولید می کند، سودش روانه جیب وزارت نیرو می شود

به گزارش سیناپرس، به طور میانگین هر هکتار از جنگل می تواند سالانه 5/2 تن اکسیژن آزاد کند و با جذب CO2 و تثبیت کربن نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد. از سوی دیگر به گفته کارشناسان هر هکتار جنگل می تواند یک هزار و 500 متر مکعب آب تولید و ذخیره کند. جنگل های شمال ایران که به جنگل ‌های هیرکانی معروفند و  یکی از ارزشمندترین جنگل‌ های جهان به‌ شمار می ‌آیند نیز قادرند به طور متوسط سالانه سه میلیارد و شش میلیون متر مکعب آب تولید و سپس در بخش شمالی و جنوبی البرز آزاد کنند. این درحالی است که سدی مانند کارون3 (بزرگ‌ترین سد کشور) طی پنج سال تنها می‌ تواند سه میلیارد متر مکعب آب جمع ‌آوری کند.

متاسفانه این نکته مهم امروزه نادیده انگاشته شده و اکنون با احداث سدهای عظیم بخش زیادی از جنگل ها به زیر آب رفته اند. از سوی دیگر آب بهای حاصل از احداث این سدها نیز صرف تعمیرات و بازسازی جنگل ها نمی شود.

دکتر اصغر فلاح، استاد تمام گروه جنگلداری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در این خصوص به سیناپرس گفت: تنها کارکرد جنگل تولید چوب نیست. جنگل دارای کارکردهای دیگر حفاظتی، حمایتی و تولید آب، تثبیت کربن را دارد. یکی از خصوصیات مهم جنگل این است که آب باران و نزولات آسمانی را می گیرد. این آب به تدریج در کف جنگل و زیرزمین ذخیره می شود و در غالب چشمه سارها خودش را نشان می دهد یعنی یک بخش از آب بهایی که کشاورز به وزارت نیرو پرداخت می کند، مربوط به اکوسیستم های جنگل است.

وی افزود: در بسیاری از کشورها مانند فرانسه این آب بها دوباره در جنگل هزینه می شود. این در حالی است که وزارت نیروی ایران در مناطق کوهستانی و جنگلی سدهای عظیم را احداث می کند و میزان قابل توجهی از جنگل ها زیر آب می رود. از سوی دیگر پولی هم که اکنون از آب بها  از کشاورزان می گیرد وارد عرصه های طبیعی نمی کند یعنی هزینه ای برای مرمت و بازسازی این عرصه های جنگلی نمی پردازد در صورتی که نقش جنگل ها در این زمینه زیاد است.

 وی در پایان به سیناپرس گفت: جنگل ها نقش مهمی در تثبیت کربن، جذب CO2 و کاهش آلودگی هوا دارند. اکنون بسیاری از کشورها ارزش آب و تثبیت کربن را ریالی کرده اند. آنها معتقدند یک هکتار جنگل چند دلار از نظر تثبیت کربن ارزشمند است بنابراین برای توسعه این عرصه اعتبار می گذارند اما از انجام چنین کارهای خوبی در کشورمان خبری نیست.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا