افزایش مسمومیت با مونوکسید کربن هنگام قطعی برق

به گزارش سیناپرس، محققان در یک پروژه پژوهشی با نگاهی به قطعی‌ های بزرگ برق در ایالات متحده آمریکا بین سال‌ های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۸ که به طور متوسط ۴۸ ساعت به طول می انجامید، دریافتند که مسمومیت‌ های مونوکسید کربن در طول این اختلالات نسبت به روزهای پیش از آن بیشتر بوده است. 

دکتر کریستوفر ورشم (Christopher Worsham)، پزشک مراقبت های ویژه بیمارستان عمومی ماساچوست و دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون و محقق ارشد این پروژه تحقیقاتی، معتقد است این الگو تعجب آور نیست. سال گذشته، زمانی که طوفان زمستانی سراسر تگزاس را درنوردید و باعث قطعی عظیم برق شد، مسمومیت‌ های مونوکسید کربن بالا گرفت. بر اساس گزارش ها، بیش از ۱۴۰۰ نفر در بخش اورژانس بستری شدند و حداقل ۱۱ نفر جان باختند.

مونوکسید کربن (CO) گازی نامرئی و بی بو است که در اثر ناقص سوزانده شدن سوخت‌ ها از جمله بنزین، زغال سنگ، چوب و گاز طبیعی، تولید می ‌شود. به گزارش سیناپرس، هنگامی که افراد CO تنفس می کنند، این گاز جایگزین اکسیژن در جریان خون شده و می تواند کشنده باشد. 

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، در طول یک سال معمولی، مسمومیت با CO بیش از ۲۰ هزار آمریکایی را به اورژانس فرستاده و بیش از ۴۰۰ نفر را می کشد. مدیر ارشد ملی سیاستگذاری در انجمن ریه آمریکا معتقد است مونوکسید کربن یک قاتل خاموش است اما تراژدی های ناشی از آن قابل پیشگیری هستند. اغلب، مسمومیت‌های CO مربوط به کوره‌ ها و سایر لوازم داخلی است که معیوب بوده یا از تهویه نادرست در فضای باز برخوردارند.
در طول قطعی برق، مردم اغلب پس از راه‌اندازی ژنراتورهای برق در داخل خانه، یا آوردن منابع گرما و پخت و پز در فضای باز مانند کوره‌های زغالی و اجاق‌ های کمپ به داخل خانه، قربانی حادثه می‌ شوند. در برخی موارد، مردم سعی می کنند از اجاق گاز به عنوان منبع گرما استفاده کنند، یا یک ماشین را در یک گاراژ بسته راه اندازی کردند تا باتری ها را گرم یا شارژ کنند. به گزارش سیناپرس، مهم این است که دستگاه های مذکور را از داخل خانه دور نگه داشته شوند و باید تاکید کرد که نباید دستگاه هایی که برای فضای باز طراحی شده را در خانه استفاده کرد. 
شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در اخرین شماره مجله پزشکی نیوانگلند (Medicine) منتشر شده و برای علاقمندان در دسترس است. 

مترجم: رضوان خندان

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا