انسان چگونه بر اهدافش تمرکز می کند؟

به گزارش سیناپرس، ما به عنوان انسان، به دلیل پاداشی که امیدواریم از انجام کارهایمان بگیریم، اقدامات خاصی را انجام می دهیم. با این حال، چیز زیادی در مورد آنچه در مغز اتفاق می افتد که ما را وادار به انجام اقدامات یا رفتار به روش خاصی می کند، شناخته نشده بود.

تحقیقات جدیدی که با استفاده از موش‌ها در موسسه تحقیقات زیست ‌پزشکی فردریش میشر انجام شد، بینشی در مورد مکانیسم عصبی که انگیزه ما را برای اقدام تنظیم می ‌کند، ارائه کرده است.

به گفته محققان، منطقه ای از مغز به نام آمیگدال نقش مهمی در ایجاد انگیزه دارد و آن چیزی که به عنوان رفتار هدفمند شناخته می شود را کنترل می کند. وقتی تصمیم می ‌گیریم به جای اقدامات دیگر، اقدامات خاصی را انجام دهیم، معمولاً به دلیل آن پاداشی است که فکر می ‌کنیم اعمال ترجیحی برای ما به ارمغان می ‌آورد. اگر بفهمیم که دیگر همان پاداش را نمی گیریم، احتمالاً از رفتار خودمان دست می کشیم. به این نوع رفتار اصطلاحا رفتار هدفمند گفته می شود.

جولین کورتین (Julien Courtin) پژوهشگر ارشد این مطالعات و محقق آزمایشگاه آندریاس لوتی، موش ها را در یک کار با اهداف مشخص طی چند روز آموزش داد. او به موش ها یاد داد که بدانند وقتی اهرمی را فشار می دهند شکر می گیرند و با فشار اهرم دیگر شیر دریافت می کنند.هنگامی که موش ها به انجام وظایف عادت کردند کورتین این تنظیمات را تطبیق داد. او آنها را قادر ساخت که بدون فشار دادن یک اهرم پاداش را دریافت کنند یا آنها را مجبور کرد بدون دریافت پاداش، اهرم را فشار دهند. او همچنین به حیوانات اجازه داد تا هر اندازه که می ‌خواهند از یکی از جوایز دریافت کنند.

در حالی که این اتفاقات مختلف انجام می شد، محققان فعالیت را در آمیگدال موش ها ثبت کردند. آنها گروه های عصبی متنوعی را در خوشه سلولی بادامی شکل مشاهده کردند که در جنبه های مختلف رفتار هدفمند نقش داشتند.

در ادامه این تیم تحقیقاتی دریافت که گروه خاصی از نورون‌ها در هنگام فشار دادن اهرم ۱ فعال بودند که انتظار می ‌رفت پاداش ۱ را به همراه داشته باشد. با این حال، این نورون‌ها زمانی که فشار دادن اهرم دیگر پاداشی را به همراه نداشت، فعالیت خود را از دست دادند. همچنین مشاهده شد که فقط پاداش، اندازه یا شانس دریافت آن مهم نیست. آمیگدال همچنین به ارزش آن توجه می کند، به عنوان مثال، میزان گرسنگی  نیز در این امر مهم است.

آمیگدال اطلاعات را به سایر مناطق مغز منتقل می کند. سپس اطلاعات پردازش می شود تا تصمیمات مناسب را هدایت کرده و رفتار را در پرتو پاداش تنظیم کند.

به گفته پژوهشگران، از این یافته ها می توان برای توضیح رفتار انسان نیز استفاده کرد. ما روزانه کارهای زیادی را به خاطر آنچه که انتظار داریم به دست آوریم انجام می ‌دهیم و هنگامی که انتظارات خود را برآورده نشده می بینیم،احتمالاً اقدامات مرتبط کمتری انجام داده یا به طور کلی آنها را متوقف می کنیم.

به گزارش سیناپرس، مکانیسم عصبی در این مطالعه مسوول رفتار هدفمند ما به عنوان انسان است. این کشف می تواند به تحقیق در مورد اختلالات روانی مانند افسردگی یا اعتیاد کمک کند.
شرح کامل این مطالعه و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Science منتشر شده است.