این ویروس عامل بروز ام اس است

به گزارش سیناپرس، بیماری اسکلروز چندگانه یا ام اس یک بیماری التهابی مزمن سیستم عصبی مرکزی است که به غلاف‌های میلین محافظت ‌کننده نورون ‌های مغز و نخاع حمله می‌ کند. متاسفانه علت این بیماری همچنان مشخص نیست اما یکی از مظنونان اصلی ویروس اپشتین بار یا EBV است.

یک ویروس تبخال در ابتدا بخشی از سلول‌های ایمنی فرد، که وظیفه حفاظت از بدن را دارند، را آلوده می‌کند که می تواند باعث به وجود آمدن نسبت بالای غیر طبیعی نوعی از گلبول های سفید که با نام  مونونوکلئوز عفونی شناخته می شود، شده و یک عفونت نهفته و مادام العمر را ایجاد کند. به گزارش سیناپرس، ایجاد یک رابطه علی بین ویروس و بیماری ام اس شاید کمی دشوار به نظر برسد زیرا عفونت های تبخالی تقریباً ۹۵ درصد بزرگسالان را مبتلا می کند، در حالیکه ام اس یک بیماری نسبتاً نادر است و شروع علائم آن حدود ۱۰ سال پس از عفونت با ویروس اپشتین بار شروع می شود.

به گزارش سیناپرس، برای تعیین ارتباط بین EBV و ام اس، محققان مطالعه ای را در بین بیش از ۱۰ میلیون جوان در حال انجام وظیفه در ارتش ایالات متحده انجام دادند و ۹۵۵ نفر را شناسایی کردند که در طول دوره خدمت خود به ام اس مبتلا شده بودند.
این تیم تحقیقاتی، نمونه ‌های سرمی را که هر دو سال یک بار توسط ارتش گرفته می‌ شد بررسی کردند و وضعیت ابتلای سربازان به تبخال و رابطه بین عفونت ویروس اپشتین بار و شروع ام اس در طول دوره خدمت را تعیین کردند. در ادامه تحقیقات مشخص شد که عفونت با ویروس اپشتین بار، خطر ابتلا به ام اس را ۳۲ برابر افزایش می دهد. به گفته محققان، ویروس اپشتین بار را می توان به عنوان یکی از علل اصلی بیماری ام اس نام برد چراکه این یافته ها را نمی توان پس از عفونت با سایر ویروس ها یا هیچ عامل شناخته شده دیگری برای ام اس توضیح داد.
آلبرتو آسچریو (Alberto Ascherio) استاد اپیدمیولوژی و تغذیه دانشگاه هاروارد و پژوهشگر ارشد این مطالعه می گوید که تاخیر بین عفونت ، ویروس اپشتین بار و شروع بیماری ام اس ممکن است تا حدی به دلیل شناسایی نشدن علائم بیماری در مراحل اولیه و تا حدی به دلیل ارتباط در حال تکامل بین ویروس و سیستم ایمنی بدن میزبان باشد که هر زمان که ویروس نهفته دوباره فعال می شود به طور مکرر تحریک می شود.
او در انتها افزود: در حال حاضر هیچ راهی برای پیشگیری یا درمان موثر عفونت ویروس اپشتین بار وجود ندارد اما واکسن این ویروس یا هدف قرار دادن ویروس با داروهای ضد ویروسی خاص می تواند در نهایت از ام اس جلوگیری کند.
شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Science منتشر شده است.

مترجم: کاظم فلاحی پناه