آیا شما زندگی خوبی داشته اید؟

به گزارش سیناپرس، مردم به طور طبیعی مرتبا زندگی خود را مورد بررسی قرار داده و به آینده نگاه می کنند تا اولویت های خود را برای فصل های بعدی زندگی خود تعیین کنند. اما تقریبا همگی در پایان می‌خواهند مشاهده کنند که آیا یک زندگی خوب و کامل را گذرانده اند یا خیر. اما یک زندگی خوب و کامل چیست و چه ویژگی های تعیین کننده ای دارد؟

این موضوع مورد توجه محققانی از دانشگاه زوریخ سوئیس قرار گرفته تا با مطالعه ابعاد یک زندگی خوب، شکاف های علمی را در این خط تحقیقاتی جدید مربوط به حوزه روانشناسی مثبت گرا پوشش دهند.

آن ها برای ایجاد یک پایه نظری در این خصوص، ابتدا یک روش مفهوم سازی و یک مدل تحت عنوان «مدل تحقق زندگی خوب» را ارائه کردند. 

بر اساس تحقیق آن ها، در واقع، بین شادی و رضایت تفاوت وجود دارد. آن که ماندگار است، رضایت بوده و از به دست آوردن حس کامل بودن و همچنین از ادراک همخوانی، شناخت ارزش در مورد خود، زندگی و تأثیر شخصی فرد ناشی می شود.

به گفته این محققان، درک ما از زندگی کامل شامل جنبه های شناختی و عاطفی مختلف است.به گزارش سیناپرس، مدلی که ما توسعه داده ایم مستلزم این است که افراد بتوانند پتانسیل کامل خود را توسعه دهند و به فعلیت برسانند. کامل و کامل تر شوند، با خود صادق باشند و زندگی واقعی داشته باشند. 

آن ها می افزایند: علاوه بر این، مدل توسعه داده شده توسط ما این احساس را شامل می شود که آیا وجود یک فرد، امری قابل توجه بوده و توانایی بر جای گذاشتن اثری منحصر به فرد از خود در این جهان را داشته و در کمک به رفاه دیگران سهیم بوده است یا خیر. 

آن ها پس از ساخت یک چارچوب مفهومی برای این مدل، گام مهم بعدی را برای پیشبرد مطالعه تجربی یک زندگی کامل، برداشتند. این محققان لازم بود با استفاده از آزمایش متوجه شوند که آیا این مفهوم قابل اندازه‌گیری است یا خیر. 

دانشمندان فوق می گویند: در این راستا، ما یک ابزار چند بعدی به نام مقیاس زندگی برآورده‌شده (FLS) را بر اساس مدل خود توسعه دادیم. 

یافته‌های ما نشان می‌دهند افرادی که زندگی خود را به‌عنوان تحقق یافته ارزیابی می کنند، از بهزیستی روانی بهتری نیز برخوردار هستند. به گزارش خبرگزاریsinapeess،در واقع، برای انسان ها نه تنها رهایی از بیماری روانی بلکه شکوفایی در تمام مراحل و ابعاد زندگی ضروری است. افرادی که زندگی کاملی را بر اساس ابزار ارائه شده ما تجربه کرده بودند، نگرش مثبت تری نیز نسبت به دوره پیری داشتند.

نتایج فوق همچنین نشان می‌دهند که یک زندگی کامل، یک زندگی خودمحور نیست. بررسی برداشت‌های شرکت‌کنندگان نشان داد که تأثیر گذاشتن و به جا گذاشتن یک اثر مثبت در زندگی دیگران، در واقع جزئی ضروری از یک زندگی کامل و تحقق یافته محسوب می شود.

این یافته ها نشان می دهند که داشتن برخی نگرش‌ها نسبت به زندگی، مانند انجام فعالیت‌های معنادار و تاثیرگذار، درگیر شدن در وظایفی که فرد احساس می‌کند در آن ها جذب شده‌ است، یا دنبال کردن اهدافی که از آن ها احساس موفقیت می‌گیرد، برای تجربه یک زندگی کامل مفید هستند. 

همچنین بر اساس این نتایج، داشتن حرفه و فعالیتی که برای شخص گیرایی بالایی دارد نیز می تواند احساس رضایتمندی قوی و قابل توجهی از زندگی ایجاد کند.

مجریان این پژوهش افزوده اند: علاوه بر این ها، یافته‌های ما افزایش جزئی در حس تحقق زندگی را با افزایش سن افراد نشان می‌دهند. درواقع، افراد ممکن است با افزایش سن، منابع و ویژگی های بیشتری برای داشتن یک زندگی رضایت بخش را به دست آورده باشند. این موارد ممکن است شامل دانش، تجربه زندگی یا تخصص باشد که می تواند به افراد دیگر نیز منتقل شود. 

آن ها معتقدند: ابزار FLS علاوه بر کاربردی که در تحقیقات دارد، می تواند در عمل و زندگی روزمره نیز به کار برده شود. بر این اساس، مربیان زندگی و شغلی می توانند از این مقیاس برای حمایت از افراد تحت حمایت خود در ساختن یک زندگی مناسب و ارزشمند استفاده کنند. 

قابل ذکر است این یافته های ارزشمند در نشریه Frontiers in Psychology منتشر شده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا