تقویت دروس زبان و ریاضی با ورزش

به گزارش سیناپرس، دانشمندان سوئیسی پس از انجام یک سری آزمایش روی دانش ‌آموزان به ارتباط غیرمستقیم بین استقامت قلبی عروقی و مهارت‌های ذهنی پی بردند.

تحقیقات پیشین پروفسور چارلز هیلمن (Charles Hillman) استاد دانشگاه نورث ایسترن نشان می دهد که سلامت قلب و ریه و موفقیت تحصیلی کودکان با هم مرتبط هستند. هیلمن، که پژوهشگر ارشد این مطالعات است، می گوید که این تحقیقات همچنین ارتباط بین سلامت قلبی تنفسی و افزایش مهارت های اجرایی را نیز نشان می دهد.

به گفته مارک یانگوز (Marc Yangüez) یکی از اعضای این تیم پژوهشی و محقق دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه ژنو، این مهارت های حرفه ای به سه دسته اصلی تقسیم می شوند.

اولین مورد بازداری است یعنی توانایی برای مهار رفتار یا افکار مزاحم یا نا مربوط، دوم انعطاف پذیری شناختی است که اغلب چند وظیفه ای نامیده می شود و به توانایی ما در انعطاف پذیری بین وظایف یا پاسخ ها بر اساس خواسته های کار اشاره دارد، در نهایت مورد سوم که حافظه فعال است، که توانایی ما برای حفظ اطلاعات در ذهن و دستکاری آن را شامل می شود.

محققان طی همکاری با هشت مدرسه به ارزیابی های ذهنی و تناسب اندام روی ۱۹۳ دانش آموز ۸ تا ۱۲ ساله پرداختند. یک آزمون دوی شاتل برای این کار در نظر گرفته شد که در آن دانش آموزان باید بین دو خط با فاصله ۲۰ متری به صورت رفت و برگشت با سرعت افزایشی می دویدند. یانگوز می ‌افزاید: این آزمایش همراه با قد، وزن، سن و جنسیت، به ما امکان می‌ دهد تا آمادگی قلبی عروقی کودک را ارزیابی کنیم.

به گزارش سیناپرس، جولین شانال (Julien Chanal) یکی دیگر از محققان این تیم پژوهشی می ‌افزاید: در ادامه ما از ۹ آزمون استفاده کردیم که به ما امکان می‌ دهد توانایی‌های کودکان را در سه عملکرد اجرایی اصلی شامل بازداری، انعطاف ‌پذیری – شناختی و حافظه فعال ارزیابی کنیم و شاخص‌های مختلفی مانند دقت و سرعت پاسخ‌ های دانش آموزان را اندازه ‌گیری کردیم.

در ادامه تحقیقات مشخص شد که دانش ‌آموزانی که آمادگی جسمانی بیشتری داشتند، میانگین نمرات سالانه بالاتری در ریاضیات و در دوره پیشرفته زبان فرانسوی دریافت کردند. این یافته ها همچنین ارتباطی بین سلامت قلب و ریه و مهارت های عملکردی – اجرایی ایجاد می کند. با تحلیل این اثرات از طریق یک مدل میانجی آماری، محققان دریافتند که ارتباط غیر مستقیم بین آمادگی قلبی – تنفسی و عملکرد تحصیلی وجود دارد. در واقع، آمادگی جسمانی با عملکردهای اجرایی بهتر مرتبط بوده و در واقع این کارکردهای اجرایی هستند که بر عملکرد مدرسه، به ویژه انعطاف ‌پذیری شناختی تأثیر می ‌گذارند.
به گزارش سیناپرس، این تحقیقات با نشان دادن ارتباط بین ظرفیت ‌های فیزیکی مانند ظرفیت قلبی – تنفسی، و توانایی‌های شناختی و نمرات، بر اهمیت عدم کاهش فعالیت بدنی دانش آموزان تأکید می‌ کند. یانگوز در انتها توضیح می دهد که فعالیت بدنی به طور کلی بر رشد کودک تأثیر می گذارد و حتی این فرض که دانش آموزان برای دستیابی به موفقیت تحصیلی باید برای مدت طولانی پشت میز خود بنشینند درواقع نادرست بوده و در این تحقیق به چالش کشیده شده است.
شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Medicine & Science in Sport & Exercise منتشر شده است.