نبرد جنسیتی در رحم مادر آغاز می شود

به گزارش سیناپرس، زندگی جدید زمانی آغاز می شود که یک اسپرم دارای ژن های پدری، تخمک را با ژن های مادر بارور می کند. به طور معمول، می توان انتظار داشت که ژن های پدری و مادری به طور مسالمت آمیزی با هم زندگی کنند، حداقل تا زمانی که نوزاد به دنیا بیاید. اما مطالعات جدید خلاف این موضوع را نشان می دهد! نبرد جنسیت ها درست از همان جا و در رحم شروع می شود.

به نظر می رسد که جنگ بین جنسیت ها همیشه برقرار بود است. به گفته دانشمندان، این یافته ها می تواند توضیح دهد که چرا رشد برخی از نوزادان در دوران بارداری به تاخیر می افتد. 
دو جنس بر سر غذا می جنگند
برای رشد، جنین نیاز به تغذیه کافی دارد. غذای جنین از جفت می‌آید که بافتی خاص محسوب می شود که از سلول‌ های نوزاد و مادر ساخته شده است.به گزارش خبرگزاریsinapress، جفت از طریق بند ناف که حاوی عروق خونی  مواد مغذی و مواد زائد را به ترتیب به نوزاد و از بدن وی به خارج منتقل می کند.
عروق جفت با سرعت قابل توجهی رشد می کنند و این موضوع نشان دهنده فعالیت بدن برای محافظت از بارداری مجدد در طول دوره حاملگی است.

با این حال، گاهی اوقات این عروق رشد مطلوبی ندارند و باعث می شوند حدود ۱۵ درصد از نوزادان در رحم رشد ضعیفی داشته باشند. در مقابل، اگر عروق بیش از حد رشد کرده باشند، ممکن است مشکل دیگری ایجاد کنند، زیرا کودک تمایل به رشد بیش از حد دارد.
در اصل، برای اطمینان از رشد کودک در محدوده طبیعی، این مکانیسم داخلی وجود دارد که به عروق خونی سیگنال می دهد که به طور مطلوب رشد کنند. دانشمندان دانشگاه کمبریج در تلاش برای مطالعه،  این مکانیسم سیگنال دهی و چگونگی تاثیر آن بر رشد عروق جفت، از موش های دستکاری شده ژنتیکی استفاده کردند.
دکتر یونل ساندوویچی ( Ionel Sandovici) ازپژوهشگران این تیم مطالعاتی درباره موضوع فوق  گفت: هنگامی که جنین در رحم رشد می کند، به غذای مادرش نیاز داشته و وجود رگ های خونی سالم در جفت برای کمک به او برای دریافت مقدار مناسب مواد مغذی مورد نیازش ضروری است.

در این مطالعات یکی از راه‌هایی که جنین برای برقراری ارتباط با جفت استفاده می‌کند تا به انبساط صحیح این رگ‌های خونی کمک کند، شناسایی شد. وقتی این ارتباط از بین می ‌رود، رگ‌های خونی به ‌درستی رشد نمی ‌کنند و کودک برای دریافت تمام غذای مورد نیاز خود تلاش می‌کند.
به گزارش سیناپرس، سیگنال فاکتور رشد انسولین 2 [IGF2] است. این هورمون همانطور که از نام آن پیداست، ارتباط زیادی با رشد دارد. اما مقدار زیاد و همچنین کم آن برای نوزاد مضر است. جنین فاکتور رشد انسولین را از بدن خود ترشح کرده و از طریق بند ناف به جفت می رسد.
سرپرست این تیم تحقیقاتی درباره این فرایند افزود: ما نشان داده‌ایم که IGF2 به‌عنوان یک هورمون کلاسیک نیز عمل می‌کند. این مطالعه همچنین نشان داد که ژن های پدری با افزایش رشد رگ های خونی که باعث افزایش خون رسانی به جنین می شود، سعی در افزایش مواد مغذی دارند. از سوی دیگر، ژن‌های مادر با کاهش رشد رگ‌های خونی، با این عمل مقابله می ‌کنند.
دکتر میگل کنستانسیا، از پژوهشگران ارشد این مطالعه نیز در توضیح پدیده فوق گفت: می توان ژن پدری را «طمعکار و خودخواه» و ژن مادری را  اقدام‌ متقابلی برای متعادل کردن این خواسته‌ها توصیف کرد.
به گزارش سیناپرس، نبرد جنسیت در رحم می تواند دانش ما را در مورد تعامل جنین، جفت و مادر گسترش دهد. علاوه بر این، اطلاعات فوق می‌تواند راه‌هایی را برای اطمینان از اینکه رشد نوزادان در رحم بدون دردسر است به ما ارائه دهد.
در خاتمه لازم به توضیح است زمانی که نوزادان در رحم مادر می گذراند شاید مهمترین مرحله زندگی باشد و یکی از مهم ترین عوامل، تغذیه است. در این میان چندین ژن جریان مواد مغذی را تنظیم می کنند و مهم است که این ژن ها را برای بهبود نتایج بارداری مطالعه کنیم.

مترجم: مریم عالمی
منبع: gilmorehealth

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا