موش های فلج با ویرایش ژنتیکی قادر به حرکت شدند

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر میلیون ها نفر در سراسر جهان با معضل اختلال در حرکت زندگی می کنند که بخش عمده ای از این افراد به دلیل آسیب های ستون فقرات دچار مشکلات حرکتی شده اند. آماره نشان می دهد تنها در ایالات متحده حدود۲۵۰۰ نفر در سال دچار فلج می شوند که معمولاً در نتیجه تصادفات اتومبیل یا آسیب های ورزشی، خشونت و سقوط اتفاق می افتد. در این شرایط پس از آسیب اولیه، بافت زخم چسبنده از ترمیم جلوگیری کرده و منجر به فلج شدن محل آسیب می شود.
دانشمندان دانشگاه تگزاس در تحقیقاتی جدید خود پروتئینی را در بدن کشف کردند که بازسازی اعصاب آسیب دیده را ممکن می کند. این ماده شیمیایی که به نام SOX2 شناخته می شود، تشکیل زخم را متوقف کرده و محرک سلول های عصبی است. به گزارش خبرگزاری علم و فرهنگ، این پروتئین توسط سلول های سیستم عصبی مرکزی به نام گلیا NG2 تولید می شود.
به گفته دکتر چون لی ژانگ (Chun-Li Zhang) پژوهشگر ارشد این مطالعات، کشف فوق روزنه امیدی را برای درمان ایمن و مؤثر در انسان تقویت می کند. این روش با ساختن نورون های جدید و کاهش بافت زخمی شده به بهبود آسیب های ستون فقرات کمک می کند.
ژانگ، استاد زیست‌ شناسی مولکولی دانشگاه تگزاس در این باره می ‌گوید: با تقویت و تحریک سلول های سیستم عصبی مرکزی به ساخت پروتئین بازسازی کننده بیشتر، بدن می ‌تواند نورون‌ های جدید خود را مجدد ساخته و از درون بازسازی کند. 
به گزارش سیناپرس، نخاع محل اتصال کلیدی برای جریان ثابت سیگنال های الکتریکی بین مغز و بقیه بدن است. هنگامی که آسیب می بیند، آسیب ها دائمی می شوند زیرا سلول های عصبی نمی توانند خود را بازسازی کنند. سپس ارتباط متوقف شده و منجر به فلج، از دست دادن حس و گاهی اوقات منجر به پیامدهای تهدید کننده زندگی مانند ناتوانی در کنترل تنفس یا ضربان قلب می شود.

در ادامه آزمایش ها، محققان دی ان ای موش ها را دستکاری کردند تا سلول ها بیش از حد پروتئین بازسازی کننده (SOX2) تولید کنند. محققان توانستند پس از پاره شدن اتصال نخاعی موش ها، ده ها هزار سلول عصبی بالغ جدید تولید کنند. تجزیه و تحلیل ها نشان داد که سلول ها در ناحیه آسیب دیده ادغام شده و با نورون های موجود ارتباط برقرار می کنند که برای انتقال سیگنال ها بین مغز و بدن ضروری است. 
به گزارش سیناپرس، این یافته ها امیدواری زیادی به بهبودی برای صدها هزار نفر در سراسر جهان که هر ساله دچار آسیب نخاعی می شوند، ایجاد می کند. در این روش، سلول های برخی از بافت ها و اندام ها پس از آسیب به عنوان بخشی از روند بهبود، تکثیر می شوند. 
شرح کامل این پژوهش و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی Cell Stem Cell منتشر شده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا