مودب بودن در تمامی شرایط سخت است

به گزارش سیناپرس، طبیعتا بیشتر افراد جامعه این احساس را دارند که باید در تعامل با دیگران مودب بوده و اصول اولیه اخلاقی را رعایت کنند. این مساله ناشی از انتظارات فرد از خود و فشارهای جامعه و اطرافیان برای رعایت چارچوب های پذیرفته شده در تعامل با دیگران است. در این میان قطعا همه افراد شرایطی را تجربه کرده اند که در آن مودب بودن بسیار دشوار بوده و فرد تمایل دارد همه چارچوب ها را شکسته و بر اساس خواسته درونی اش عمل کند. این موضوع در شرایطی خاص مانند زمانی که سر کار هستید و باید تلاش کنید تا احساسات واقعی خود را پنهان کنید، بسیار دشوار است.

این تظاهر به مودب بودن می‌ تواند تظاهر به قدردانی برای یک غذای بد مزه ای باشد که در حالت عادی به آن لب نمی زدید، یا لبخند مهربانانه ای که برای دریافت یک هدیه عجیب به فرد هدیه دهنده تحویل می دهید.
کنترل این شرایط روحی در ظاهر کار چندان سختی نیست ولی برخی مشاغل مانند فروشندگان مراکز خاص، میهمانداران، کارمندان هتل ها و مراکز خدماتی موظف هستند تحت هر شرایطی با مشتریان با لبخند مواجه شده و حتی در برابر رفتارهای غیرعادی و اشتباه آن ها نیز کاملا مودب باشند.
روانشناسان این پدیده را «کار عاطفی» می نامند، که شامل عملیات دشوار  پنهان کردن احساسات واقعی شما به صورت سطحی و عمیق می شود. در شرایط پنهان کردن احساسات به صورت سطحی، شما با فرد طرف مقابل خود هیچ ارتباط ذهنی نداشته و تنها با لبخند به صورت غیر واقعی وی را تائید می کنید اما در برخی شرایط نیز ممکن است دچار تغییر احساسات شده و به عنوان مثال، با در نظر گرفتن دیدگاه یک مشتری عصبانی و همدردی واقعی با وضعیت وی مواجه شوید.

به گزارش سیناپرس، به طور کلی به باور متخصصان، قرار گرفتن در شرایط  کار عاطفی می تواند خسته کننده بوده و فشار روانی زیادی بر افراد وارد کنند بنابراین بد نیست گاهی در شرایط خاص خود را در موقعیت طرف مقابل قرار داده و همیشه انتظار نداشته باشیم اطرافینمان به طور کامل و بدون اشتباه و مودبانه برخورد کنند.
مترجم: رضوان خندان
منبع: sciencefocus

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا