برای حفظ طبیعت کمتر شیرینی بخورید

به گزارش سیناپرس، پیش از این بحث های زیادی روی کاهش مصرف گوشت قرمز جهت حفظ محیط زیست بوده است و اکنون تحقیقات جدید نشان می دهد که برای حفظ محیط زیست و سلامت خود، غذاهای شیرین و سرخ شده را باید کنار بگذاریم.

محققان استرالیایی و نیوزلندی به این نتیجه رسیدند که تولید غذاهای ناسالم تأثیر منفی بر اکولوژی زمین و همچنین سلامت فرد مصرف کننده دارد. این تیم با مطالعه و بررسی ۲۰ تحقیق انجام شده در مورد اثرات زیست محیطی مصرف مواد غذایی در استرالیا و نیوزلند دریافتند شیرینی ها، گوشت های فرآوری شده و غذاهای چرب باعث تولید بیشتر گازهای گلخانه ای شده و همگی برای محیط زیست مضر هستند. 

تولیدکنندگان باید از زمین و آب بیشتری برای تولید غذاهای فرآوری شده و چرب در مقایسه با غذاهای سالم تر استفاده کنند. صنعت گوشت نیز گازهای گلخانه ای زیادی منتشر می کند. آب، انرژی و آفت کش ها اجزای رایج در تولید و بسته بندی مواد غذایی هستند که پس از تجزیه در محل های دفن زباله متان آزاد می کنند. 

به گزارش سیناپرس، برآوردها نشان می دهد که تولید و مصرف مواد غذایی یک چهارم کل انتشار جهانی را تشکیل می دهد. نیمی از زمین های قابل سکونت جهان و حدود دو سوم آب شیرین جهان برای کشاورزی و آبیاری استفاده می شوند که منجر به از بین رفتن ۶۰ درصد از تنوع زیستی جهان شده است. دانشمندان می ‌افزایند بسیاری از مردم بیشتر از آنچه که مقامات بهداشتی در بسیاری از کشورها توصیه می ‌کنند، غذای ناسالم می‌ خورند که در ایجاد آلودگی نقش مهمی دارد. مواد غذایی ناسالم یک سوم از گازهای گلخانه ای مربوط به مواد غذایی را منتشر می کنند. 

به گفته محققان استرالیایی دستورالعمل‌ های موجود دولت استرالیا مصرف روزانه غذاهای اصلی مانند میوه ‌ها و سبزیجات، غلات، گوشت بدون چربی، ماهی، آجیل، دانه‌ ها و لبنیات را توصیه می ‌کند. این غذاهای اصلی در انتشار حدود دو سوم گازهای گلخانه ای مرتبط با مواد غذایی نقش دارند.

در همین حال، غذاهای چرب و شیرینی جات که محققان آنها را غذاهای اختیاری می نامند، یک سوم دیگر انتشار گازهای گلخانه ای مربوط به مواد غذایی را تشکیل می دهند. به گزارش علم و فرهنگ بر اساس بررسی های این پژوهشگران دستورالعمل های تغذیه ای در نیوزلند اثرات زیست محیطی مواد غذایی را در نظر می گیرند، اما دستورالعمل های غذایی در استرالیا اینطور نیست. به گزارش سیناپرس، آنها استدلال می کنند که دستورالعمل های استرالیا باید تغییر کند تا اثرات زیست محیطی مواد غذایی را منعکس کند و مردم نیز باید برای نجات سیاره خود از خوردن اینگونه خوراکی ها خودداری کنند.
سارا فوربز (Sara Forbes)، سرپرست این تیم تحقیقاتی در این رابطه می گوید: پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰ جمعیت جهان به ده میلیارد نفر برسد. هیچ راهی وجود ندارد که بتوانیم این مقدار از مردم را تغذیه کنیم، مگر اینکه روش غذا خوردن و تولید غذا را تغییر دهیم.
شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله گزارش های تغذیه فعلی (Current Nutrition Reports) منتشر شده و برای علاقمندان قابل دسترس است. 
مترجم: ناصر پورقدیمی 
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا