کرونا چگونه به کلیه ها آسیب می زند؟

به گزارش سیناپرس، اگرچه مطالعات پیشین نشان می‌ دادند که کووید ۱۹ می ‌تواند به کلیه‌ های بیمار آسیب برساند اما تأثیر دقیق این ویروس بر آنها تا کنون نامشخص بوده است. تیمی از دانشمندان آلمانی و هلندی دریافتند که کووید ۱۹ باعث آسیب مستقیم سلولی در کلیه‌ ها شده و به ایجاد بافت اسکار کمک می‌ کند.

بافت اسکار در واقع اثر برجای ‌مانده از التیام زخمی است که بافت های آسیب ‌دیده آن به‌ طور کامل بازسازی ‌نشده و بافت همبند جای آنها را گرفته باشد. فیبروز کلیه یا اسکار، یک پیامد طولانی مدت جدی است که می تواند تقریباً پس از هر گونه آسیب به کلیه رخ داده و با عملکرد کلیه مرتبط است.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران بیمارستان آموزشی آخن (Aachen) و مرکز پزشکی دانشگاه رادبود در هلند بافت‌های کلیه را در میان بیماران مبتلا به کرونای بستری درICU ، سایر بیماران بستری در بیمارستان برای یک مشکل ریوی غیر مرتبط با کووید با یک گروه از افراد سالم ارزیابی و مقایسه کردند. نتایج نشان می دهد که بافت کلیه بیماران کووید ۱۹ بیشتر از سایرین، بافت اسکار داشته اند.

مرحله اول تحقیقات به وضوح نشان داد که کووید ۱۹ به کلیه ها آسیب می رساند. در مرحله بعد، محققان تصمیم گرفتند تا تعیین کنند ویروس چگونه این کار را انجام می دهد. بسیاری از مطالعات اخیر نشان می ‌دهند که برخی از علائم شدیدتر کووید ۱۹ به دلیل واکنش بیش از حد پاسخ ایمنی بدن و التهاب بیش از حد، ظاهر می‌ شوند، نه در اثر خود ویروس کرونا. آیا این موضوع برای کلیه ها نیز صدق می کند یا کووید ۱۹ مستقیماً به این اندام ها آسیب وارد می کند؟

به گزارش سیناپرس، این تیم یک سری از کلیه های کوچک به نام ارگانوئیدها را با کشت آنها در یک محیط آزمایشگاهی ایجاد کردند که با استفاده از سلول‌ های بنیادی توسعه یافته ‌اند و دارای سلول‌ های مختلف کلیه به جز سلول‌ های ایمنی هستند. محققان هر ارگانوئید را با کووید ۱۹ آلوده کرده و به تیم اجازه دادند، تأثیر مستقیم ویروس بر سلول‌ های کلیه را مشاهده کنند. یک بار دیگر، دانشمندان با اسکار ارگانوئیدی کلیه و همچنین سیگنال های همراهی که به فرآیند اسکار کمک می کند، برخورد کردند.
جیتسکه یانسن (Jitske Jansen) از پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی در این رابطه گقت: یافته ها نشان می ‌دهد که قطعا ویروس کرونا، نه التهاب یا هر گونه اثرات سیستماتیک دیگر، مسئول آسیب کلیوی مشاهده ‌شده در بیماران کرونایی است. به گزارش سیناپرس، به طور کامل اثرات مخرب ناشی از ویروس کرونا در کلیه ها بررسی شدند. ارگانوئیدهای کلیه آلوده نشان می دهند که ویروس به طور مستقیم و مستقل از سیستم ایمنی باعث آسیب سلولی می شود. این یافته نشان دهنده اثرات مضری است که ویروس کرونا می ‌تواند در بدن داشته باشد.

کاترینا ریمر (Katharina Reimer)، از دیگر محققان این پروژه تاکید می کند که مطالعات طولانی مدت، بینش های بیشتری را در مورد آسیب شناسی های مرتبط با کلیه ناشی از ویروس کرونا ارائه خواهد کرد.
شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله گزارش های تغذیه فعلی سلول سلول بنیادی (Cell Stem Cell) منتشر شده و برای علاقمندان قابل دسترس است.

مترجم: مولود یوسفی
منبع: studyfinds 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا