راهی برای درمان ایدز، سرطان و شاید تمام بیماری‌ها

برای اولین بار پژوهشگران موفق شدند تا با استفاده از آنزیم خاصی به نام CRISPR که توانایی ویرایش DNA را دارد، ژن‌های مربوط به سلول‌های T را اصلاح کنند. آنها امیدوارند با اصلاح این سلولها که نقش حیاتی در سیستم ایمنی بدن به عهده دارند، بتوانند با بیماریهایی که به صورت مخفیانه سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند مبارزه کنند.

اصلاح سلول‌های T روشی برای مبارزه با بیماری‌ها است. این سلولها نقش مبارزه با عوامل بیماری‌‌ زا در بدن را به عهده دارند وعواملی را که ممکن است باعث عفونت یا بیماری در بدن شوند، از بین می‌برند. این سلول‌ها به آسانی با نمونه‌گیری از خون فرد بیمار خارج شده و پس از تغییر دوباره به بدن فرد باز گردانده می‌شوند. پژوهشگران مدت‌هاست که به دنبال استفاده از آنزیم CRISPR/CAS9» »، برای اصلاح  DNA در محل مورد نظر هستند تا بتوانند کدهای ژنتیکی سلول‌های T را جهت مبارزه با بیماری‌های خاص مانند ایدز و سرطان تغییر دهند.

اما مطالعات آنها ثابت کرد که این کار بسیار دشوار است. پژوهشگران از این تکنیک  برای تغییر کدهای ژنی در سلول‌های مختلف استفاده کردند که نتیجه‌ای در بر نداشت. اما پژوهشگران دانشگاه کلمبیا پس ازگذشت یک ‌و نیم سال، در نهایت موفق شدند از آنزیم CRISPR  برای تغییرDNA  و غیرفعال کردن دو پروتئین استفاده کنند.

آنها ابتدا روی یک نوع ویروس HIV با نام CXCR4 متمرکز شدند و مطالعات آنها نشان داد زمانی که این ویروس مورد حمله سلول‌های T قرارمی‌گیرد غیرفعال می‌شود و حتی ممکن است باعث ایمنی بیشتر سلول‌های T در برابر حملات ویروسی شود. آنها همچنین دومین پروتئین را که PD-1 غیرفعال کردند و مشاهده کردند که باغیرفعال شدن PD-1، سلول‌های T در برابر حملات ویروس‌های سرطانی مقاوم می‌شوند. به صورت آزمایشی پژوهشگران توانستند این پروتئین‌ها را حدودا در یک سوم از سلول‌های اصلاح شده، غیرفعال کنند که البته نتیجه به دست آمده چندان ایده‌آل نیست ولی نسبت به مطالعات مشابهی که در گذشته انجام شده بود پیشرفت زیادی حاصل شده است.

آنزیم CRISPR برای اولین بار در سال 1987 شناسایی شد و در ابتدا DNA های بی ارزشی تلقی می‌شدند اما پس از مدتی به عنوان یک عامل دفاعی استفاده شده توسط باکتری‌ها علیه ویروس‌های مهاجم معرفی شدند. توانایی اصلی این آنزیم‌ها دوسال قبل زمانیکه دانشمندان کشف کردند می‌توان آن را با آنزیم DNA برش خورده موسوم به Cas9 ترکیب و از آن برای اصلاح ژنوم انسان استفاده کنند مشخص شد. دانشمندان معتقد بودند که استفاده از این روش به قدری دقیق است که می‌توان در ژن درمانی و برای جایگزینی ژنهای معیوب با این سلولهای سالم مثلا در درمان HIV و بیماری‌هایی مانند سرطان استفاده کرد.

در حال حاضر پژوهشگران سعی دارند تا از این روش برای درمان نقص ژنتیکی در جنین‌هایی که قبل از تولد دچار اختلالات ژنتیکی می‌شوند نیز استفاده کنند.