کرونا نسبی بودن زمان را ثابت کرد

به گزارش سیناپرس، زمان امری نسبی بوده و همه ما تجربه این شرایط را داریم که در هنگام شادی ها، وقت زودتر سپری شده و در زمان اندوه، زمان کندتر می گذرد. این موضوع در طول همه گیری کرونا توسط بسیاری از مردم تجربه شده و نتایج مطالعات انجام شده نشان می دهد بیشتر ما احساس می کنیم دوره قرنطینه بسیار کند سپری شده است.

به نظر می ‌رسد تحریف‌ درک و خاطرات ما از گذر زمان با افزایش همه‌ گیری کرونا موجب بروز ناهنجاری‌ های روان ‌شناختی مانند افسردگی، تنهایی، استرس و همچنین شکاف بزرگ با گذشته شده است. یکی از نشانه های بروز این اختلال روانی، روند رو به رشد استعفای داوطلبانه کارمندان از مشاغل خود است.

تحقیقات اخیر به طور مداوم تحریف قابل توجهی را در سرعت به خاطر سپردن زمان در طول همه گیری نشان می دهد. اکثر یافته ‌های محققان نشان می ‌دهند که در طول دوره همه گیری کرونا مردم عمدتاً زمان را کندتر به یاد می ‌آورند. به گزارش سینا، به گفته محققان متاسفانه، آنچه کاهش آشکار زمان ذهنی در طول همه گیری را توضیح می دهد هنوز به طور کامل شناخته نشده است.  
یافته‌ های قبلی نشان می‌ دهد که درک زمان در حوادث نسبتاً کوتاه اما آسیب ‌زا، مانند تصادفات اتومبیل، سرقت، یا حوادث تجاوز جنسی، کندتر انجام می شود. یافته های جدید گویای این حقیقت است که نه تنها زمان در هنگام حوادث آسیب زا کندتر می گذرد بلکه زمانی که به موقعیت‌های استرس ‌زای طولانی ‌مدت مانند رکود، جنگ و بیماری ‌های همه ‌گیر نگاه می‌ کنیم، گذر زمان کندتر به نظر می ‌رسد. 

به گفته محققان این کندی گذر زمان ممکن است به ارتباط بین برانگیختگی بدنی و حافظه بستگی داشته باشد. به خصوص دوره های استرس زا، شادی آور، مخرب و پرماجرا در زندگی می توانند باعث برانگیختگی بدنی شوند. دوره های استرس زا و مخرب با افزایش هورمون های استرس باعث برانگیختگی بدنی منفی یا ناخوشایند شده و دوره های شاد و پرماجرای زندگی با افزایش مواد شیمیایی مرتبط با لذت، مانند اندورفین، دوپامین و سروتونین، باعث برانگیختگی حس مثبت یا دلپذیر بدن می شود.
به گزارش سیناپرس، برای بسیاری از مردم، این بیماری همه ‌گیر مملو از رویدادهای تحریک ‌کننده، مانند تغییرات غیرمنتظره در روال روزمره، اخراج، ترس از ابتلا، بستری شدن در بیمارستا، و از دست دادن عزیزان بوده است که همه این موارد، رویداداهایی تحریک کننده محسوب می شوند. 

در انتها محققان یادآور می شوند که اگرچه مطالعات روی جمعیت عمومی نشان می ‌دهد که بسیاری از مردم با نگاه کردن به دوران همه‌ گیری کرونا احساس می ‌کنند که زمان به کندی سپری شده است، اما مطالعات روی افراد جوان ‌تر خلاف این موضوع را نشان می ‌دهد.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
منبع: psychologytoday
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا