مصرف نمک، خطر سکته را افزایش می دهد

مطابق آخرین تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان ژاپنی افرادی که روزانه از میزان بالایی نمک در وعده های غذایی خود استفاده می کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا قرار دارند.

محققان در این مطالعات عادات زندگی و نحوه مصرف مواد غذایی بیش از 4500 نفر را در ژاپن که فشار خون بدن آن ها  در ابتدای شروع تحقیقات در حد نرمال قرار داشت زیر نظر گرفتنند. بعد از 3 سال دنبال کردن داده ها و اطلاعات بدست آمده از این افراد و اندازه گیری نمودن میزان نمک مصرفی آن ها با انجام آزمایش های سالانه روی میزان اوره , محققان دریافتند بیش از 23 درصد از شرکت کنندگان در این آزمایش که حدودا شامل 1027 نفر می شوند در وضعیت هایپرتنشن قرار دارند گفتنی است این وضعیت , شرایطی بوده که فرد در آن دارای فشار خون بالا است.

پیش بینی می شود افرادی که میزان مصرف نمک آن ها بالاست تا پایان اجرای این مطالعات 1.25 برابر بیشتر نسبت به افرادی که مصرف کمی داشتند در خطر ابتلا به بیماری فشار خون قرار داشته باشند. به گفته محققان به نحوی کاملا مشابه افرادی که مصرف نمک خود را با شیبی ملایم افزایش می دهند نیز در انتها در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار خواهند گرفت.

به گفته دکتر تومورونی، سیگورا استاد یار دپارتمان دارو های قلبی و کلیوی دانشگاه ناگویا در ابتدای شروع تحقیقات بالا و یا پایین بودن سطح سدیم در بدن افراد مورد آزمایش برای محققان اهمیتی نداشت و کارشناسان ما توجهی به سطح سدیم موجود در بدن این افراد ننمودند اما با گذشت زمان و طی چند سال رفته رفته سطح سدیم در بدن آن ها بالاتر رفت , به هر حال در هر دو گروه ذکر شده طی بازه ای که آزمایش ها در حال اجرا بودند افراد مورد آزمایش در خطر ابتلا به بیماری فشار خون قرار داشتند.

در انتهای آزمایش ها شرکت کنندگان به طور روزانه 2.925 تا 5.644 میلی گرم سودیم مصرف می کردند.

دولت امریکا در سال 2010 طی گزارشی پیشنهاد داد تا مردم این کشور میزان نمک مصرفی روزانه خود را به مقدار 2.300 میلی گرم در روز محدود نمایند. لازم به ذکر است در ادامه این گزارش آمده افراد مسن تر یا کسانی که 51 سال به بالا دارند و همچنین شهروندان آفریقایی-آمریکایی و کسانی که در معرض ابتلا به فشار خون یا دیابت و بیماری های کلیوی قرار دارند این میزان را به 1.500 میلی گرم در روز کاهش دهند.

به گفته سیگورا اگر چه این آزمایش روی مردم کشور ژاپن انجام شده است نتایج آن قابل تعمیم به مردم آمریکا نیز خواهد بود.

وی می افزاید هر آمریکایی روزانه به طور متوسط چیزی نزدیک به 3.500 میلی گرم سدیم مصرف می نماید که این مقدار تقریبا 1000 میلی گرم بیشتر از میزان پیشنهادی کار گروه سلامت عمومی است. کم کردن میزان مصرف سدیم می تواند منجر به افزایش طول عمر و بالا رفتن سطح سلامتی افراد بدون توجه به نژاد و ملیت آن ها شود.

افراد می توانند با مصرف مواد غذایی که کمتر مورد تغییرات و دست کاری های مختلف قرار گرفته اند میزان نمک مصرفی خود را پایین بیاورند به عنوان مثال مواد غذایی همچون سوسیس , کالباس و پیتزا مطابق گزارش سازمان قلب آمریکا بیش از 75 درصد سهم سدیم موجود در مواد غذایی مصرفی آمریکایی ها را شامل می شوند. گفتنی است طبق آمار های ارائه شده توسط این موسسه از هر 10 آمریکایی 9 تن بیش از حد مجاز سدیم مصرف می کند.

مصرف نمک می تواند منجر به افزایش فشار خون در افراد شود زیرا نمک باعث می شود تا بدن شخص مایعات اضافی همانند آب را بیش از اندازه در خود نگهداری نماید و دفع این مایعات مدت ها به طول انجامد. این مسئله باعث می شود تا فشار خون در رگ ها بالا رفته و قلب سخت تر بتواند به فعالیت خود ادامه دهد. لازم به ذکر است که فشار خون بالا خطر حملات قلبی , سکته و ایست قلبی را افزایش می دهد.

بهترین راه جهت جلوگیری از بروز چنین بیماری هایی مصرف مناسب و به اندازه سدیم است. مطابق مطالعاتی که در سال 2014 انجام شد افرادی که روزانه  بین 3.000 تا 6.000 میلی گرم نمک مصرف می نمایند کمتر دچار بیماری های قلبی و عروقی خواهند شد (البته این میزان پیشنهادی اندکی زیاد به نظر می رسد که به گفته محققان باید تجدید نظری در مقدار توصیه شده صورت پذیرد زیرا در مطالعات انجام شده این میزان تنها در 4 درصد از شرکت کنندگان صادق بود).

ایده و هدف اصلی از انجام این مطالعات تنها به اثبات رساندن این نکته بود که مصرف بالای سدیم در مقایسه با مصرف کم آن می تواند خطر ابتلا به بیماری فشار خون را افزایش دهد.