‌ریاضی یا اخلاقیات، کدام مهم تر است؟

به گزارش سیناپرس، دکتررابرت انرایت (Robert Enright)، استاد روانشناسی تربیتی دانشگاه ویسکانسین-مدیسون، کلاسی را در مورد روانشناسی بخشش به دانشجویان دانشگاه ویسکانسین-مدیسون تدریس می کند. یکی از بحث های کلاس استاد فوق، این بود که فرض کنید ما در یک جهان جایگزین هستیم که در آن شما می توانید فقط ریاضیات یا مباحث اخلاقی مانند بخشش را به کودکان خود آموخته و اجازه ندارید هر دو را آموزش دهید. کدام را انتخاب می کنید، ریاضی یا بخشش و چرا؟
این استاد با ایجاد چنین بحثی، کلاس را به دو گروه حامی ریاضیات و مدافع اخلاقات تقسیم و آن را کنترل کرد.
حامیان ریاضیات معتقد بودند، ریاضی می تواند به اکتشافات مهم مانند درمان آبله یا فلج اطفال و فناوری مفید منجر شود. به اعتقاد آنها آموزش ریاضیات با علم و فناوری متحد شده و به معنای واقعی کلمه می تواند زندگی را نجات دهد.

در واقع اگر ریاضیات علم را پشتیبانی کنیم، می توانیم گرسنگی و نیاز مرم را کاهش داده و آسیب رساندن به یکدیگر را کم کنیم. به گزارش سیناپرس، این افراد عمل گرایی را بر آرمان گرایی ترجیح داده و هدف از زندگی را به دست آوردن فناوری های بیشتر و دستیابی به زندگی بهتر و کامل تر می دانند.

در مقابل مدافعان اخلاقیات اعتقاد داشتند انسان تنها از طریق بیماری نمی میرد بلکه جنگ و نفرت نیز عاملی برای از بین بردن یکدیگر است بنابراین بهتر است انسان را با اخلاقیات به پادزهر نفرت و جنگ مجهز کنیم. آنها بر این باورند که علم و ریاضیات انسان ها را به سلاح های مرگ بار مجهز کرده و به کشتن یکدیگر ترغیب می کند. به گزارش سیناپرس، این افراد هدف از زندگی را فراتر از آسایش فیزیکی دانسته و رشد در انسانیت را در انسانی تر شدن، دوست داشتن بیشتر و بخشش می دانند. مطالعات علمی نشان داده که آموزش بخشش خشم و افسردگی را کاهش داده و حس همکاری را بالا می برد.
به گزارش سیناپرس، در اینجا مدافعان ریاضیات مدافعان اخلاقیات را مورد انتقاد قرار دادند که برای آموزش بخشش از دستاوردهای علم و ریاضیات استفاده کرده اند اما مدافعان اخلاقیات معتقدند همین دستاورد از طرق عقل سلیم و فلسفه به دست می آید. آنها می گویند اگر بتوانیم با دیدن ارزش در دیگران، عشق ورزی عمیق تر و گسترده تر را یاد بگیریم، این به خودی خود پشتوانه ای منطقی برای آموزش بخشش، بدون کمک ریاضیات خواهد بود. به گزارش سیناپرس، آنها معتقدند ما به افرادی در جامعه نیاز داریم که پرچم مبارزه، کار پرتلاش را به عنوان هدفی اصیل به دست بگیرند که به نظر می رسد جوامع تکنولوژیک مدرن به شدت فاقد آن است. میل به دوست داشتن و دوست داشته شدن از طریق دارو یا پول به دست نمی آید.
در نهایت این استاد مشهور روان شناسی نتیجه گرفت که اهمیت علم و ریاضیات را در  پیشرفت های زندگی نمی توان نادیده گرفت اما اخلاقیاتی مانند بخشش نیز باعث بهبود کیفیت زندگی انسان می شوند.

منبع: psychologytoday