ساخت واکسنی موثر علیه کرونا و همه سویه های آن

به گزارش سیناپرس، با گسترش سویه اومیکرون و شیوع بالای این سویه و فرار از ایمنی واکسن ها، دانشمندان مؤسسه تحقیقاتی ارتش والتر رید (Walter Reed) آمریکا اعلام کردند واکسنی ساخته اند که علیه کووید۱۹ و همه انواع آن موثر است. دانشمندان سازنده این واکسن همچنین ادعا می کنند که این واکسن در برابر ویروس های پیشین کرونای سارس نیز ایمنی ایجاد می کند.
واکسن نانوذرات فریتین کووید۱۹ والتر رید (SpFN) آزمایش های حیوانی را در اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی با نتایج مثبت تکمیل کرد. به گزارش خبرگزاری سینا، دکتر کایون مدجراد (Kayvon Modjarrad)، مدیر شاخه بیماری های عفونی والتر رید، از موفقیت آمیز بودن مرحله اول آزمایش های انسانی نیز خبر داد. واکسن SpFN از یک پروتئین توپی شکل با ۲۴ وجه برای واکسن خود استفاده می‌ کند که به دانشمندان اجازه می‌ دهد تا میخ‌ های سویه‌ های متعدد کروناویروس را روی صورت‌ های مختلف پروتئین اسپایک بچسبانند.
دکتر مدجراد توضیح داد با ظهور سویه اومیکرون و فرار این سویه از واکسن های کووید۱۹ ساخته شده، راهی برای خلاصی از این ویروس باقی نمی ماند. به گزارش سیناپرس،وی خاطر نشان کرد: ما باید این واکسن جدید را در محیط واقعی ارزیابی کرده و سعی کنیم بفهمیم که چگونه این واکسن در تعداد بسیار زیاد افرادی که قبلاً با واکسن دیگری واکسینه شده‌اند یا قبلاً بیمار شده‌اند، کار می ‌کند.
در ضمن مدجاراد توضیح داد که فاز اول آزمایش ‌های انسانی واکسن SpFN بیش از حد انتظار طول کشید، زیرا محققان باید واکسن را روی افرادی که واکسینه نشده یا قبلاً به کووید۱۹ آلوده نشده بودند، آزمایش می کردند. باید یادآور شد که این واکسن جدید هنوز باید فاز دو و سوم آزمایش های بالینی یا انسانی را پیش از عرضه عمومی انجام داده و نتایج آن را منتشر کند.

منبع: newsmax