سبک زندگی ابرقهرمان ها برای سلامتی مضر است

به گزارش سیناپرس، طی سال های اخیر انواع ابرقهرمان های تخیلی مانند سوپرمن، بت من، هالک، مرد آهنی و سایر شخصیت های مارول و … مورد توجه مردم قرار گرفته و برخی از آن ها حتی در نقش الگو معرفی شدند.

در این میان به نظر می رسد این ابرقهرمان ها زندگی چندان سالمی ندارند زیرا محققان استرالیایی طی یک پژوهش جدید به این نتیجه رسیدند که در دنیای واقعی، شخصیت‌ های قدرتمند معرفی شده به عنوان ابرقهرمان، به دلیل قرار گرفتن در معرض صداهای بلند، آلودگی هوا و آسیب‌های سر بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل، آسیب‌های فیزیکی تغییردهنده زندگی و ناتوانی هستند.

به گزارش سیناپرس، برای مثال، مشکلات قلبی، اضافه وزن و عصبانیت همیشگی شخصیت هالک (Hulk) شگفت ‌انگیز به این معنی است که او در معرض خطر طیفی از بیماری ‌های مزمن است. در همین حال، دوران کودکی آسیب ‌زای بلک ویدو (Black Widow) به این معنی است که احتمال دارد وی بعدها از نظر جسمی و روانی بیمار شود.
مرد عنکبوتی که شخصیتی قوی، منعطف و چابک دارد، در سنین بالا باید کمتر دچار افتادن شود. با این حال، مبارزه با جنایات شخصیت های منفی به این معنی است که او بعید است که هشت تا ده ساعت خوابی که کارشناسان برای انسان ها توصیه می کنند را داشته باشد و این موضوع باعث می شود که وی مستعد مشکلات سلامت روان، چاقی و آسیب های دیگر باشد.
به گفته محققان استرالیایی که ۲۴ فیلم ابرقهرمانی کمپانی مارول را که بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۱ به نمایش درآمده اند را مورد بررسی قرار دادند، ابرقهرمانان حداقل زندگی اجتماعی خوبی دارند! در ادامه محققان دریافتند که ابرقهرمانان به طور منظم ورزش می ‌کنند که برای سلامت طولانی ‌مدت آنها مفید است. آنها همچنین در مکان‌ هایی زندگی می ‌کنند که از نظر اجتماعی منسجم و مرتبط هستند که خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می ‌دهد.
این ابرقهرمانان همچنین مثبت اندیش، خوش بین، انعطاف پذیر و هدفمند هستند، که همگی ارتباط علمی با پیری سالم دارند. به استثنای ثور (Thor) و آیرون من (Iron Man)، زیرا این شخصیت‌ها نوشیدنی الکلی زیادی مصرف می کنند که بر سلامت آن ها تاثیر نامطلوب دارد.
علاوه بر این، پلنگ سیاه (Black Panther) و مرد آهنی هر دو بسیار ثروتمند و باهوش هستند که این ویژگی خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد. پلنگ سیاه نیز گیاهخوار است که این عادت وی به جلوگیری از چین و چروک صورتش در کهنسالی کمک می کند.
به گزارش سیناپرس، اما نتیجه این تحقیقات برای شهروندان معمولی و بدون شنل چه معنایی دارد؟ نتیجه این تحقیقات ثابت می کند که ابرقهرمانان اگر بخواهند سال های پیری خوبی داشته باشند باید مانند یک فرد معمولی به طور منظم ورزش کرده و دوستی ها و روابط قوی داشته باشند. محققان می گویند تجزیه و تحلیل عواملی که ابرقهرمانان فیلم ها را در معرض خطر پیری قرار می دهند به ما کمک می کند درک بهتری از عوامل پیری و سالخوردگی زودرس داشته و بدانیم برای کاهش سرعت آن چه کاری می توانیم انجام دهیم.  
این تحقیقات ثابت می کند که به استثنای ثور، که چندین هزار سال زندگی کرده است، سرعت سالخوردگی و پیری ابرقهرمانان درست مانند تمام انسان های فانی به ویژگی های شخصی آنها بستگی دارد. 
پروفسور روث هابارد (Ruth Hubbard)، یکی از پژوهشگران این مطالعات و متخصص طب سالمندان در دانشگاه کوئینزلند در یک بیانیه رسانه ای گفت: تا به امروز، تلاش ‌های ابرقهرمانان بر موضوعاتی مانند حفظ ایمنی جهان، تعدیل هوشیاری انسان، ایجاد هوش مصنوعی و توسعه فناوری برای تسهیل سفرهای فضایی متمرکز شده است. او در ادامه اعلام کرد: این ابرقهرمانان باید تمرکز خود را به نحوه ارائه مراقبت های بهداشتی و اجتماعی با کیفیت در جوامع بزرگ برای جلوگیری از سالخوردگی، ضعف و زوال عقل و رویارویی با چالش های دنیای امروز متمرکز کنند. این امر به مردم در سراسر جهان امکان می ‌دهد تا کیفیت زندگی بالایی را در سنین پیری تجربه کنند.
شرح کامل یافته های این پژوهش در The BMJ منتشر شده و در دسترس علاقه مندان قرار  دارد.
مترجم: نیروانا محمدحسینی
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا