ابداع درمان ترکیبی موثر برای بهبود شرایط بیماران سرطان خون

به گزارش سیناپرس، یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد بیماران جوان مبتلا به لوسمی لنفوسیتی مزمن (CLL) می توانند برای بهبودی طولانی مدت از داروی ایبروتینیب استفاده کنند اما این نوع درمان به مدت نامحدودی باید به کار گرفته شود تا سرطان در حال کنترل بماند. یک مطالعه جدید توسط محققان موسسه سرطان دانا-فاربر (Dana-Farber) واقع در بوستون ایالات متحده آمریکا نشان می دهد که یک درمان ترکبیبی دو و نیم ساله شامل داروی ایبروتینیب و شیمی ایمونوتراپی می تواند بهبودی عمیق و پایدار را برای بیمار فراهم کند.

بر این اساس بیماران مبتلا به لوسمی لنفوسیتی مزمن کم خطر که با ژن های جهش یافته IGHV مشخص می شود، می توانند از یک درمان شش ماهه به نام FCR که شامل داروهای شیمی درمانی فلودارابین و سیکلوفسفامید و آنتی بادی درمانی ریتوکسیماب است، بهبودی طولانی مدت داشته باشند. بیماران مبتلا به لوسمی لنفوسیتی مزمن پر خطر بدون جهش IGHV، معمولاً از مزایای بادوام مشابهی از این نوع درمان برخوردار نمی شوند. به گزارش سیناپرس، آنها به درمان با مصرف داروی ایبروتینیب بسیار خوب پاسخ می دهند، اما باید آن را به عنوان یک درمان مادام العمر ادامه دهند، که به ویژه برای بیماران جوان تر با توجه به خطرات و عوارض جانبی مداوم دارو می تواند چالش برانگیز باشد. 

به گزارش سیناپرس، محققان این پروژه ترکیبی از این دو درمان را برای درمان بیماری لوسمی لنفوسیتی مزمن پرخطر مورد بررسی قرار دادند. در این بررسی ۸۵ بیمار ۶۵ ساله یا کمتر شرکت کردند. این مطالعه ادامه تحقیقات درمان بیماری لوسمی لنفوسیتی مزمن در جوانان است که در سال ۲۰۱۹ انجام شده بود. نتایج آزمایش های این درمان ترکیبی نشان می دهد که تقریباً همه بیماران در ۱۶ و نیم ماه در حال بهبودی بودند.

داده های به روز شده تایید می کند که این بهبودی با میانگین ۴۰ ماه ادامه دارد. در ضمن ۹۷ درصد از شرکت کنندگان بدون اینکه بیماریشان شدیدتر شود همچنان در روند بهبودی قرار دارند. تعداد معدودی از بیمارانی که بیماری آنها پس از دو سال و نیم سال عود کرد، با ازسرگیری درمان با داروی ایبروتینیب پاسخ خوبی دریافت کردند.

به گزارش سیناپرس، عوارض جانبی درمان ترکیبی فوق تا حد زیادی قابل کنترل بوده و با عوارض مرتبط با داروی ایبروتینیب و درمان FCR به صورت جداگانه سازگار است.
متیو دیویدز (Matthew Davids) از موسسه سرطان دانا-فاربر از نتایج این روش درمان ترکیبی اظهار خوشحالی کرده و امیدوار است همین نتایج در جمعیت وسیع تر رخ دهد و آینده ای روشن را پیش روی بیماران جوان تر لوسمی لنفوسیتی مزمن قرار دهد. 
 پژوهشگران در نظر دارند این تحقیقات و نتایج حاصل از آن را در شصت و سومین نشست سالانه انجمن هماتولوژی آمریکا (ASH) ارائه دهند. 

مترجم: سید یوسف دراوی زاده
منبع: news-medical

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا