سیستم ایمنی نوزادان قوی تر از بزرگسالان است

به گزارش سیناپرس، پروفسور دونا فاربر (Donna Farber) استاد میکروبیولوژی و ایمونولوژی و پژوهشگر ارشد و سرپرست تیم تحقیقاتی در دانشگاه کلمبیا در این باره گفت: پیشتر سیستم ایمنی نوزادان در مقایسه با بزرگسالان به ضعیف بودن و توسعه نیافته بودن شهرت داشت، اما این مقایسه صحیح نیست. 
او در ادامه توضیحات خود افزود: نوزادان در مقایسه با بزرگسالان، بیشتر دچار بیماری‌ های تنفسی ناشی از ویروس ‌ها مانند آنفولانزا و ویروس سنسیشیال تنفسی می شوند اما باید توجه داشت که نوزادان برخلاف بزرگسالان، برای اولین بار با این ویروس ها مواجه می شوند.

فاربر در این رابطه می‌گوید: بزرگ سالان کمتر مریض می‌ شوند، زیرا ما تجربیاتی از این ویروس‌ها ثبت کرده ‌ایم که از ما محافظت می ‌کنند، در حالی که هر چیزی که کودک با آن مواجه می ‌شود برای بدن آنها تازگی دارد.
در این مطالعات جدید، فاربر و تیم تحقیقاتی او شرایط را برای هر دو گروه مساوی در نظر گرفتند و فقط توانایی سیستم ایمنی را برای پاسخ به یک پاتوژن جدید آزمایش کردند و اساساً هر گونه کمکی را از خاطرات و تجربیات ایمونولوژیک حذف کردند. در ادامه، برای یک مقایسه برابر، محققان سلول های ایمنی که هرگز با هیچ پاتوژنی مواجه نشده بودند را  از موش های نوزاد و بالغ جمع آوری کردند. این سلول‌ها به سلول های Tساده معروف هستند. سلول های ساده آلوده به ویروس شدند و در ادامه سلول‌های نوزاد به‌ خوبی قادر به ریشه‌ کن کردن ویروس شدند.

وی در توضیح این رفتار سیستم دفاعی بدن می‌گوید: ما به سلول‌های T ساده‌ ای نگاه می‌ کردیم که هرگز فعال نشده‌ ، اما به طرز تعجب آوری رفتار متفاوتی داشتند. این امر به این معناست که سیستم ایمنی نوزادان قوی و کارآمد است و نوزادان می تواند در اوایل زندگی با تکیه بر این سیستم از شر عوامل بیماری زا خلاص شوند.
به گفته محققین، سیستم ایمنی نوزادان از برخی جهات، ممکن است حتی بهتر از سیستم ایمنی بزرگسالان باشد، زیرا برای پاسخگویی به تعداد زیادی از عوامل بیماری ‌زای جدید طراحی شده است و حتی به نظر می رسد که در مورد کووید نیز این اتفاق می افتد. فاربر در ان باره گفت: ویروس کرونا کاملاً برای همه افراد جدید است، بنابراین ما اکنون شاهد مقایسه طبیعی سیستم ایمنی بزرگسالان و نوزادان در مقابله با این ویروس هستیم.

تحقیقات ثابت می کند که سیستم ایمنی بچه ها خیلی بهتر عمل می کند و در نقطه مقابل بزرگسالانی که با یک پاتوژن جدید مواجه می شوند کندتر واکنش نشان می دهند. او در ادامه توضیح داد که این به ویروس فرصتی می دهد که بیشتر تکثیر شود، و این زمانی درست است که شما بیمار می شوید. 

به گزارش سیناپرس، این مطالعات می تواند منجر به طراحی بهتر واکسن ها برای کودکان شود. فاربر در پایان گفت: بیشتر فرمول‌ها و دوزهای واکسن برای همه سنین یکسان است، اما درک پاسخ ‌های ایمنی متمایز در دوران کودکی نشان می ‌دهد که می‌ توانیم از دوزهای کمتری برای کودکان استفاده کنیم که می ‌تواند به ما در طراحی واکسن ‌هایی کمک کند که برای این گروه سنی مؤثرتر باشند.
شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره  مجله تخصصی "Science Immunology Journal" منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا