شرایط عاطفی زنان در انتخاب لباس شان موثر است

به گزارش سیناپرس، بسیاری از مردم، چه زن و چه مرد، رویدادهای اجتماعی را فرصتی برای پوشیدن لباس های دلخواه و تحت تاثیر قرار دادن دیگران می دانند. این مساله برای زنان برجسته تر و پررنگ تر نشان داده می شود. لباس از دیرباز به عنوان وسیله ای است که هم از نظر کاربرد و هم از نظر تطبیق پذیری، بسته به زمینه دارای ارزش شناخته شده است.

امیلی اس. اولسون (Emily S. Olson) و همکارانش، در یک پروژه پژوهشی به نام «دوست یا دشمن؟»، نحوه تأثیر حضور همسر و دوستان همجنس یک زن بر رقابت از طریق پوشیدن لباس را بررسی کردند. آنها با درک این موضوع که رقابت درون جنسی زمانی رخ می دهد که منابعی مانند همسران یا شریک های زندگی محدود یا رقیب های یک جنس در یک میهمانی وجود داشته و باعث رقابت برای دسترسی می شود، مطالعات خود را شروع کردند.

این پژوهشگران خاطر نشان می کنند: در بین استراتژی های رقابت درون جنسی، خود تبلیغی یکی از رایج ترین راهبردها است. به گزارش سینا پرس، این استراتژی شامل ایجاد ارزش ظاهری از طریق تغییر ظاهر است. آنها تاکید می کنند که این نوع رقابت می تواند با این واقعیت پیچیده شود که زنان تمایل دارند دوستان صمیمی را انتخاب کنند که از نظر جذابیت و موقعیت اجتماعی مشابه هستند، بنابراین در تئوری با رقبای رمانتیک بالقوه دوست می شوند.

این پژوهشگران همچنین يادآور شدند:وقتی زنان در حال ارزیابی رقبای بالقوه هستند از لباس و جذابیت برای ارزیابی تهدید رقابتی استفاده می کنند. زنان تمایل کمتری به دنبال دوستی با زن دیگری دارند که لباس های نامناسب می پوشد و شاید تعجب آور نباشد، همچنین کمتر احتمال دارد که زنی با این شرایط را به یک نفر به عنوان شریک عاشقانه معرفی کنند. 
تحقیقات نشان می ‌دهد، همراهی که جذابیت کمتری دارد، رقابت بیشتری نسبت به همراه جذاب‌ تر درک کرده و تفاوت ظاهری مربوطه را نیز معنادار می‌ کند.
این محققان عوامل زمینه ‌ای مرتبط با رقابت بین‌ جنسی، مانند وجود یک همسر بالقوه و نوع رقیب را به‌ طور تجربی کنترل و رفتار رقابتی را از طریق انتخاب لباس بررسی کردند. به گزارش سیناپرس، آن‌ ها از شرکت‌ کنندگان در این مطالعه خواستند که ضمن تماشای یک فیلم، لباسی برای میهمانی انتخاب کنند. این فیلم حاوی جزییاتی در مورد حضور مورد انتظار یک عاشق و همچنین جذابیت و آشنایی یک همراه زن بود.

اولسون و همکاران دریافتند، انتخاب زنانی که تصور می‌ کردند در یک مهمانی با یک دوست صمیمی یا یک آشنای جذاب که به وی علاقمند هستند، حضور خواهند داشت، با انتخاب زنانی که تصور می‌ کردند در میهمانی فقط چند آشنای معمولی وجود دارد، متفاوت بود. به گزارش سیناپرس، زنان گروه اول در انتخاب لباس سخت گیر تر بوده و لباس های شیک تری را انتخاب کردند. 

در مطالعه دوم، آنها دریافتند، زنانی که قصد شرکت در یک مهمانی با حضور یکی از آشنایان خود به جای یک دوست صمیمی داشتند، تنها زمانی لباس‌ های جذاب‌ تری را انتخاب می‌ کردند که انتظار حضور افراد جذابی که به آنها علاقمند هستند را می کشیدند. به گزارش سیناپرس،بنابراین به نظر می ‌رسد که  زنان در روش‌های رقابت بین ‌جنسی به ارزش، حساس بوده و این موضوع تنها زمانی الهام بخش رقابت می‌ شوند که رقبا را به‌ ویژه عاملی تهدیدکننده تلقی کرده و ارزش رقابت با آنها را دو خود ببینند.

مترجم: مولود یوسفی
منبع: psychologytoday
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا