اختلال استرس پس از حادثه چیست؟

به گزارش سیناپرس اصفهان ندا هوشیار روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: اختلال استرس پس از سانحه یکی از اختلالات روانی و روحی است که مردم به اندازه‌ اختلال افسردگی و اضطراب یا سایر بیماری ها با آن آشنایی ندارند. اختلال استرس پس از سانحه برای نخستین بار در  سال 1975 مطرح شد. این اختلال روانی اولین بار در سربازانی دیده می‌شد که در میدان‌های جنگ بودند.

هوشیار ادامه داد: در جنگ جهانی اول و دوم سربازان علائمی شبیه به خستگی روحی و روانی نشان می دادند. بازماندگان اردوگاه های کار اجباری و بمباران های شیمیایی نیز این حالت ها را داشتند. سرانجام عوارض روحی مشاهده شده در سربازان جنگ ویتنام باعث شد مفهوم این اختلال مورد توجه قرار بگیرد.

وی عنوان کرد: شاید با اصطلاح موجی شدن آشنا باشید. موجی شدن سربازان در جنگ به معنای بروز اختلال استرس پس از سانحه در فرد است. ابتلای به این اختلال تنها به جنگ محدود نمی‌شود و می‌تواند پس از حادثه‌های تلخ و ناگوار مثل بلایای طبیعی، آتش سوزی، تصادف، تجاوز، دزدی، تجربه های نزدیک به مرگ، جنایت، شکنجه، مرگ یکی از عزیزان، یا سوء استفاده و… آغاز شود.

این روانشناس بالینی یادآور شد: اختلال استرس پس از سانحه بعد از تجربه عوامل استرس زای شدید در انسان‌ها مشاهده می‌شود این بیماری موجب تجربه احساس ترس، شوک و درماندگی در فرد خواهد شد. در این اختلال فرد به دلیل وقوع حادثه دردناک، ترس، اضطراب و وحشت زیادی را تجربه می کند و در کنترل آن موقعیت احساس درماندگی و ناتوانی زیادی دارد.

وی اضافه کرد: در اختلال استرس پس از سانحه، با وجود اینکه اتفاق افتاده، تمام شده و خطر هم از بین رفته است، افکار و احساسات همچنان درگیر بوده و خاطرات تکرار می شوند.

هوشیار تصریح کرد: در این شرایط با گذشت زمان به جای اینکه فرد احساس بهتری کند، استرس، اضطراب و ترس بیشتری به سراغ او آمده و در مواردی حتی زندگی فرد برای سال ها مختل می شود. ابتلا به این بیماری سبب بروز اثرات بلند مدت همچون یادآوری گذشته، مشکلات خواب، اضطراب و افسردگی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این بیماری در بین 7% تا 8% از جمعیت وجود دارد و زنان بیشتر از مردان درگیر این بیماری می شوند. البته الزاماً همه کسانی که فشارهای روانی شدید را تجربه می کنند،گرفتار این نوع اختلال نمی شوند اما برای تشخیص آن باید به روانشناس و روانپزشک خبره مراجعه کرد.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا