افزایش امید به درمان بیماری های خود ایمنی

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه جدید نشان میدهد، ابداع روش درمانی جدیدی برای مبارزه با بیماری های خود ایمنی یافت شده است. در این مطالعات، پژوهشگران دانشگاه بوفالو درمان جدیدی برای آماده سازی بهتر سیستم ایمنی جهت مقابله با پروتئین هایی که توسط سیستم ایمنی به اشتباه گرفته می شود، پیدا کرده اند.

این پژوهشگران به طور خاص ماده ای به نام Lyso-PS را در بررسی های خود مورد مطالعه قرار دادند. Lyso-PS در حقیقت نوعی پروتئین اسیدی است که به بدن در مبارزه با مواد خارجی، پروتئین ها و آنزیم ها کمک می کند.

این  فرایند که از آن به عنوان واکسیناسیون معکوس یاد می شود به بدن می آموزد که برخی از مواد خارجی را نادیده بگیرد.به گزارش سیناپرس، پژوهشگران امیدوارند که این روش درمانی بتواند به مبارزه با تعداد زیادی از بیماری های خودایمنی مختلف از جمله آلرژی ها کمک کند.

بالوایر، محقق ارشد این مطالعه و استاد دانشکده داروسازی و علوم دارویی UB، در این رابطه می گوید:  وقتی آنتی‌بادی ‌ها توسعه می ‌یابند، گزینه‌های بالینی موجود برای بیماران پر هزینه و گران تر شده و در موارد متعددی بی ‌اثر می‌شوند.

پژوهشگران همچنین دریافتند زمانی که سیستم ایمنی با بیماری پمپ(بیماری ژنتیکی اتوزومی مغلوب) مبارزه می کند، آنتی بادی هایی برای سرکوب آنزیم GAA تولید می کند که برای تجزیه قند به انرژی ضروری بوده و درمان‌های فعلی سیستم ایمنی را سرکوب می ‌کنند تا امکان تزریق آنزیم‌های GAA را فراهم کنند؛ اما این روش های درمانی مستعد ابتلا به عفونت ثانویه هستند.

همچنین بیمارانی که با هموفیلی A مبارزه می کنند فاقد فاکتور 8 یا همان پروتئینی که به لخته شدن خون کمک می کند، هستند. در برخی بیماران خود ایمنی، بدن پروتئین فاکتور 8 را به عنوان یک تهدید اشتباه گرفته و آنتی بادی هایی برای از بین بردن آن تولید می کند.

به باور محققان درمان‌های بالینی که از توسعه آنتی‌بادی جلوگیری می‌کنند، ممکن است جایگزین مناسبی برای تلاش جهت معکوس کردن آنتی‌بادی‌های ضد دارو، باشد.
به گزارش سیناپرس، ناهان هان از دیگر پژوهشگران این تیم مطالعاتی در این رابطه می گوید: رویکرد ما بر این منطق استوار است که قرار گرفتن در معرض این پروتئین در هنگام حضور Lyso-PS به سیستم ایمنی می‌آموزد که پاسخی نشان ندهد.این موضوع در آزمایش های انجام شده روی حیوانات، به خوبی مشاهده شده و بررسی ها حاکی از آن است که این درمان جدید هم به صورت خوراکی و هم به صورت داخل وریدی قابل استفاده است.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این ئژوهش و یافته های به دست امده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Scientific Reports منتشر شده است.

مترجم: ناصر پورقدیمی