علت بالقوه بیماری آلزایمر کشف شد

به گزارش سیناپرس، علاوه بر علائم زوال عقل، پزشکان در صورت یافتن ترکیبی از این دو در مغز، آلزایمر قطعی را تشخیص می‌دهند و پلاک ‌های آمیلوئید و گره‌ های نوروفیبریلاری. پلاک ها تجمعی از پپتایدهای آمیلوئیدی (amyloid peptides) بوده و گره ها بیشتر از پروتئینی به نام تااو (tau) ساخته شده اند.
پروفسور رایان جولیان (Ryan Julian) و سرپرست تیم تحقیقاتی در این باره می گوید: تقریباً ۲۰ درصد از مردم دارای پلاک های مغزی هستند، اما هیچ نشانه ای از زوال عقل ندارند. این باعث می‌شود به نظر برسد که خود پلاک‌ ها علت این بیماری نیستند. 

در راستای پاسخ به این فرضیه ، جولیان و تیم تحقیقاتی او، جنبه هایی از پروتئین تاو را مورد بررسی قرار دادند. آنها در صدد بررسی دقیق تااو به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد مکانیسم پلاک ها و گره ها بودند.

این تیم تحقیقاتی بر اشکال مختلف یک مولکول، به نام ایزومر، تمرکز دارد. جولیان در این باره گفت: ایزومر همان مولکول با جهت گیری سه بعدی متفاوت است. به گفته محققان، یک مثال معمولی برای درک این موضوع، دست ها هستند. به گزارش سیناپرس، دست ها ایزومرهای یکدیگر هستند چراکه تصاویر آینه ای هم بوده اما کپی دقیقی محسوب نمی شوند. ایزومرها در واقع می توانند مانند دست عمل کنند.

آمینو اسیدهایی که پروتئین ها را می سازند می توانند ایزومرهای راست دست یا چپ دست باشند. جولیان در ادامه گفت: به طور معمول پروتئین موجود در موجودات زنده از تمام آمینو اسیدهای چپ دست ساخته می شود.

برای این پروژه، محققان تمام پروتئین‌های موجود در نمونه ‌های مغز را اسکن کرده و در ادامه متوجه شدند که آن هایی که دارای تاو طبیعی بودند، تجمع مغزی داشته اما زوال عقل ندارند، این در حالی بود که نوع دیگری از تااو در افرادی که دارای پلاک یا گره خوردگی و همچنین زوال عقل بودند نیز یافت شد.
طبق گفته محققین، اکثر پروتئین ها در بدن نیمه عمری کمتر از ۴۸ ساعت دارند. با این حال، اگر پروتئین بیش از حد طولانی زنده بماند، اسیدهای آمینه خاصی می توانند به ایزومرهای دیگر تبدیل شوند. به عنوان مثال، اگر بخواهید یک دستکش دست راست را در دست چپ استفاده کنید، خیلی کارا نخواهد بود. همین مثال در زیست شناسی هم وجود دارد، مولکول‌ها پس از مدتی آنطور که باید عمل نمی‌ کنند چراکه متعلق به این کار نیستند یا به طور ساده تر مانند دست کش دست راست نمی توانند در دست چپ مناسب باشند.
به طور کلی، روند پاکسازی پروتئین‌ های مصرف‌ شده یا معیوب از سلول‌ ها، که با اصطلاح اتوفاژی شناخته می‌شود، در افراد بالای ۶۵ سال کند بوده و دلیل آن همچنان مشخص نیست.

طبق گفته پژوهشگران، خوشبختانه داروهایی برای بهبود اتوفاژی در حال آزمایش هستند. برخی از این موارد شامل داروهای بیماری های قلبی عروقی هستند که ممکن است به تسریع روند درمان کمک کند.
اتوفاژی می تواند با رژیم غذایی بد و کم خوری تحریک و ایجاد شود به طوریکه وقتی سلول‌ ها با کمبود پروتئین دریافتی از رژیم غذایی مواجه شوند، با بازیافت پروتئین‌هایی که از قبل در سلول‌ها وجود دارد، نیاز خود را برطرف می‌ کنند. حتی فعالیت بدنی هم می تواند اتوفاژی را افزایش می دهد.
این اقدامات و همچنین درمان های دارویی ممکن است در نهایت به پیشگیری از این بیماری کمک کند. در انتها جولیان گفت: اگر کاهش سرعت اتوفاژی علت زمینه‌ ای داشته باشد، اتفاقاتی که آن را افزایش می‌ دهند باید اثر مفید و معکوس داشته باشند.
منبع: sciencedaily
مترجم: فاطمه امینی
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا