از رده خارج کردن نیروگاه های قدیمی، جان 6 میلیون نفر را نجات می دهد

به گزارش سیناپرس، بر اساس نتایج یک پژوهش جالب توجه و جدید، بازنشسته کردن راهبردی نیروگاه‌های فوق‌آلاینده ای که هم اکنون در نقاط مختلف جهان در حال فعالیت هستند، می‌تواند در مجموع جان شش میلیون نفر را تا سال 2050 میلادی در سراسر جهان نجات دهد. 

البته این موضوع در صورتی اثربخش خواهد بود که سیاست‌های اصلاحی مصرف انرژی و تغییرات آب و هوایی به خوبی اجرا شده و با موفقیت از گرمایش جهانی 1.5 درجه سانتیگراد جلوگیری به عمل آورند.

این بررسی ها نشان می دهند که مزایای سلامتی ناشی از کاهش تغییرات آب و هوایی ممکن است به برنامه‌های تکمیلی، مانند استقرار فناوری‌ های کنترل آلودگی و از رده خارج کردن واحدهای فوق‌آلاینده بستگی داشته باشد.

مزایای آب و هوایی و موارد مربوط به بهبود سلامت عمومی به دنبال کاهش انتشار CO2 از نیروگاه های سوخت فسیلی و زیست توده ای، امری است که به خوبی شناخته شده است. با این حال، در مورد این که چگونه تفاوت‌ها در شیوه مدیریت نیروگاه‌ها می‌تواند بر سلامت عمومی تأثیر بگذارد، کمتر مطالعه شده است. 

برای پر کردن این خلا پژوهشی، پژوهشگرانی از دانشگاه تسینگهوای چین، مطالعه ای را انجام داده اند که در آن تفاوت‌ها در میزان  انتشار CO2 و مرگ و میر ناشی از آلودگی هوای ناشی از آن در سراسر جهان در سطح نیروگاه‌های جداگانه مدل سازی شده است.به گزارش سیناپرس،این پژوهش در طیف وسیعی از سناریوهای کاهش انرژی و تغییرات آب و هوایی انجام شده است.

بر اساس یافته های این پژوهش تخمین زده می‌شود که بین سال‌های 2010 تا 2018، تقریباً 92 درصد از مرگ‌های زودرس ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای در نیروگاه‌ها در اقتصادهای کم درآمد یا در حال ظهور مانند چین، هند و کشورهای آسیای جنوب شرقی رخ داده اند و این مرگ‌ها احتمالاً تحت تأثیر آینده نیز قرار خواهند گرفت. 

طبق این نتایج، در صورتی که مسیرهای آب و هوا-انرژی به اجرای موفقیت آمیز سیاست های انرژی-اقلیمی برای جلوگیری از گرمایش جهانی 1.5 درجه ای منجر شوند، بازنشستگی استراتژیک آلاینده ترین و نیروگاه های مضر می تواند به طور تجمعی از شش میلیون مرگ تا سال 2050 میلادی جلوگیری نماید.

این یافته ها به خوبی نشان می‌دهند که که کاهش تغییرات اقلیمی، برای آن که به بهبود کیفیت هوا و کاهش مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا بینجامد، به کنترل موثر آلودگی و بازنشستگی راهبردی نیروگاه های قدیمی بستگی خواهد داشت. به گزارش سیناپرس، این یافته‌ها در نشریه معتبر Nature Climate Change منتشر شده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا