نخستین برنامه دفاع سیاره ای رسما آغاز شد

به گزارش سیناپرس، امروز صبح راکت فالکون ۹ اسپیس ایکس که بخشی از پروژه تغییر جهت دوگانه سیارکی ناسا (DART) محسوب می شود، به ماموریت اعزام شد. عملیات پرتاب این فضاپیما که قرار است این اولین نوآوری دفاع سیاره ای را در نوع خود در برابر اجرام فضایی بالقوه خطرناک آزمایش کند، از ایالات متحده انجام شده است.

گفتنی است این عملیات به صورت زنده از طریق وب سایت ناسا و یوتیوب پخش شد. این موشک در ساعت ۲۲ و ۲۱ دقیقه روز سه شنبه به وقت محلی ایالات متحده (ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) از مجتمع پرتاب فضایی شماره ۴ در پایگاه نیروی فضایی واندنبرگ در کالیفرنیا پرتاب شد.

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، در ابتدا این راکت فضایی از مدار خارج و سپس فضاپیمای دارت از  فالکون ۹ جدا می شود و به سمت سیارک دوتایی Didymos-Dimorphos که در مداری بسیار شبیه زمین، به دور خورشید می چرخند، حرکت می کند. پیش بینی می شود که فضاپیمای فوق در پاییز سال ۲۰۲۲  با سیارک کوچکتر Dimorphos و با سرعت ۲۴ هزار کیلومتر در ساعت برخورد کند.

به گزارش سیناپرس، ناسا خاطر نشان می کند که متخصصان برای اجرای این عملیات پیچیده، کار دشواری در پیش رو دارند. لوری گلیز، مدیر بخش علوم سیاره ای ناسا، در این رابطه گفت: سیارکی که ما می خواهیم به آن برخورد کنیم به اندازه یک استادیوم فوتبال است و ما سعی خواهیم کرد با فضاپیمایی به اندازه یک یخچال به آن ضربه بزنیم.

در نتیجه این برخورد، مدار دیمورفوس که به دور همدم بزرگترش دیدیموس به طول ۷۶۰ متر می چرخد، باید  به میزانی اندک تغییر کند. دانشمندان تصور می کنند که این فشار برای ایجاد انحراف در جرم فضایی فوق کافی بوده و این عملیات را از طریق تلسکوپ دنبال می کنند. به گزارش سیناپرس، هدف از این آزمایش ایجاد روشی است که در آینده می تواند به تغییر مسیر سیارک های بالقوه خطرناک کمک کند.

در سال ۲۰۱۶، ناسا دفتر هماهنگی دفاع سیاره ای خود را با نام اختصاری (PDCO) ایجاد کرد. در چارچوب این برنامه، سیارک‌ها و دنباله ‌دارهای بالقوه تهدیدآمیز نزدیک به زمین در فاصله ۴۸ میلیون کیلومتری زمین جستجو شده و  داده ‌های مربوط به اندازه، مدار و ترکیب شیمیایی آنها جمع‌آوری می شود. با کمک این اطلاعات،  پیامدهای احتمالی برخورد آنها با زمین تجزیه و تحلیل و اقدام مقتضی برای مواجه با تهدیدات احتمالی اخذ می شود.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
منبع: tass

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا