چرا موسیقی شما را احساساتی می کند؟

به گزارش سیناپرس، مطالعات جدید محققان نشان می دهد برانگیختن احساسات متفاوت ازجمله احساس شادی، سرخوشی یا غم به واسطه موسیقی می تواند در فرهنگ های مختلف به طرق متفاوتی درک شود و از فرهنگی به فرهنگی دیگر متفاوت است.

در فرهنگ های غربی جهان، شادی به عنوان کلید اصلی و غم عنصری کوچک تلقی می‌شود. طی این مطالعه، دانشمندان بریتانیایی اعلام کردند که این تلقی به شدت تحت تأثیر پیشینه فرهنگی شنوندگان موسیقی است. 

در همین راستا، دکتر جورج آتاناسوپولوس (George Athanasopoulos) از دانشگاه دورهام (Durham University) یک پژوهش میدانی روی مردم بریتانیا و پاکستان انجام داد. به گزارش سیناپرس، در امتداد این مطالعات، آتاناسوپولوس اعلام کرد: وقتی به نوایی گوش می ‌دهیم، برای درک بدنه موسیقی‌ به شدت به حافظه خود تکیه می ‌کنیم. تحقیقات ما نشان می ‌دهد در حالی که جنبه‌ های خاصی در موسیقی در سراسر مرزهای فرهنگی مشترک تلقی می‌ شوند، در خارج از فرهنگ غربی، مفاهیم عاطفی بین موسیقی شاد و غمگین و موسیقی اصلی و فرعی می‌تواند کاملاً متفاوت باشند.

در این پژوهش، در مجموع ۱۶۹ نفر از بریتانیا و از دو قبیله در شمال غرب پاکستان شرکت کردند. شرکت کنندگان به طیف گسترده ای از موسیقی واقعی و مصنوعی، از جمله موسیقی محلی خودشان گوش داده و آن را بر اساس محتوای احساسی آن ارزیابی کردند.

این یافته ها نشان می دهد که در خارج از فرهنگ غربی، مفاهیم عاطفی بین شاد و غمگین و موسیقی اصلی و فرعی کاملا متفاوت هستند. محققان دریافتند که مفاهیم عاطفی فرهنگ غربی مرتبط با موسیقی برای شرکت ‌کنندگانی که در معرض آن نوع موسیقی قرار نگرفته‌ اند، کاربرد ندارد.

این امر به ویژه زمانی پر رنگ تر می شود که سایر نشانه‌ های احساسی مانند سرعت و بلندی صدا ثابت نگه داشته شوند. در عین حال، هارمونی به تنهایی می تواند بیان احساسی در موسیقی را رنگ آمیزی کند، به شرطی که به مفاهیم فرهنگی شنونده نیز کمک کند.

به گزارش سیناپرس، این تیم تحقیقاتی در صدد بررسی وارزیابی درک شرکت کنندگان از مفاهیم عاطفی موسیقی غربی و غیر غربی و سبک های موسیقی بر آمد. 
طبق گفته محققان، پیش تر ارتباط بین خشن بودن صدا و خشم در درک گفتار در مورد شنوندگان غربی اثبات شده بود. با این حال، با وجود گفتار و موسیقی در تمام جوامع انسانی، دانشمندان می افزایند که توجه به تأثیر مشترک نواهای خشن در بین فرهنگ ها نه تنها در گفتار بلکه در موسیقی نیز قابل توجه است.
شرح کامل این یافته ها در آخرین شماره مجله PLOS One منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا