شبکه های اجتماعی افسرده تان می کند

به گزارش سیناپرس، دکتر روی پرلیس مدیر مرکز داروهای تجربی و تشخیص در بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون و  نویسنده اصلی این مطالعه می گوید:  تاکنون مطالعات زیادی در مورد رابطه بین رسانه های اجتماعی و سلامت روان انجام شده است. از یک طرف، رسانه های اجتماعی راهی است تا با یک جامعه بزرگتر ارتباط برقرار و اطلاعاتی را در مورد موضوعات مورد علاقه خود به دست بیاوریم و از سوی دیگر این شبکه ها می توانند تاثیرات مخربی داشته و اطلاعات نادرستی را ترویج کنند.

در این مطالعه ۵۴۰۰ فرد بزرگسال و فاقد نشانه های افسردگی مورد بررسی قرار گرفته اند. پژوهشگران در بررسی های متعدد خود طی ۱۲ماه، وضعیت افسردگی و استفاده از شبکه های اجتماعی را در این افراد بررسی کرده و دریافتند شرایط افسردگی در برخی از پاسخ دهندگان بدتر شده است. این خطر به طور خاص با استفاده از سه رسانه اجتماعی بسیار محبوب شامل فیس بوک، تیک تاک و اسنپ چت بیشتر شد.

دکتر روی پرلیس در این رابطه خاطرنشان کرد: افرادی که در معرض خطر افسردگی هستند، حتی اگر در حال حاضر افسرده نباشند، احتمال بیشتری برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی دارند. 

اعضای این تیم تحقیقاتی برای بررسی آسیب ‌پذیری بزرگسالان در پی استفاده از  رسانه‌های اجتماعی از نظرسنجی های ویژه ای در مورد استفاده از پلتفرم هایی مانند فیس بوک، اینستاگرام، لینکدین، پین ترست، تیک تاک، توییتر، اسنپ چت و یوتیوب  استفاده کردند. به گزارش سیناپرس، در این مطالعات همچنین از شرکت کنندگان در مورد عادات پیگیری اخبار و دسترسی به حمایت اجتماعی هنگامی که احساس غمگینی یا افسردگی می کردند، سوال شد.

در اولین نظرسنجی هیچ کدام از شرکت کنندگان نشانه ای از افسردگی را نشان ندادند اما پس از تکمیل حداقل یک پیگیری مشابه، تقریباً ۹ درصد افراد فوق،  افزایش «معنی‌ دار» خطر افسردگی را نشان دادند.

به گفته محققان با توجه به این موضوع که در حال حاضر رابطه علت و معلول مشخصی بین این دو مساله کشف نشده، محققان باید رابطه بین رسانه های اجتماعی و سلامت روان را به طور بهتری درک کنند.

آماندا جیوردانو، دانشیار مشاوره و خدمات توسعه انسانی در دانشگاه جورجیا، در این رابطه گفت: یافته های مطالعه حاضر با سایر مطالعاتی که رابطه بین علائم افسردگی و استفاده از رسانه های اجتماعی را بررسی می کنند مطابقت دارد. یک فرضیه برای ارتباط بین استفاده از رسانه های اجتماعی و علائم افسردگی، مقایسه زندگی ناقص افراد با تصاویر بهبود یافته، ویرایش شده و به ظاهر کامل از زندگی دیگران است.

 این شرایط ممکن است به تنهایی دلیل علائم افسردگی نباشد اما در افرادی که سایر عوامل خطر و استعدادها را دارند استفاده از رسانه های اجتماعی می تواند به ایجاد علائم کمک کند. نظریه دیگر این است که ارتباطات اجتماعی آنلاین به اندازه کافی جایگزین دوستی های عمیق و با کیفیت در شرایط عادی نمی شود. او توضیح داد که در نتیجه، حتی افرادی که هزاران ارتباط با رسانه‌های اجتماعی دارند، هنوز هم می‌توانند احساس تنهایی کنند.

به عبارت ساده، ارتباطات مجازی ممکن است نیازهای اساسی ما را برای تعلق و دلبستگی برآورده نکند، که ممکن است در برخی افراد به احساسات افسردگی کمک کند.
به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش روز گذشته در آخرین شماره مجله تخصصی  JAMA Network Open منتشر شده است.

مترجم: زهرا همراز

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا