ویتامین ها برای مبتلایان به آنفلوآنزا مفید است؟

به گزارش سیناپرس به نقل از usatoday، بازار جهانی مکمل های سرماخوردگی و آنفلوآنزا در سال 2019 به 13/85 میلیارد دلار رسید. به رغم تمام ادعاهای ضد و نقیضی که پیرامون ویتامین ها در دوران کرونا مطرح شد، مصرف این ویتامین ها در برابر کووید- 19 مؤثر نیستند اما آیا این امر برای بیماری های دیگری چون آنفلوآنزا هم صدق می کند؟

ویتامین های روی، ویتامین C و ویتامین D شایع ترین مکمل هایی هستند که در تقویت سیستم ایمنی مورد مطالعه قرار گرفته اند. ویتامین روی، عنصری ضروری برای رشد و عملکرد سلول های سیستم ایمنی شامل نوتروفیل ها، لنفوسیت ها و آنتی بادی ها به شمار می رود. این ویتامین در موادغذایی شامل گوشت قرمز و تخم مرغ به وفور یافت می شود. 

تحقیقات نشان می دهد که مصرف «روی» طی 24 ساعت اولیه شروع علائم، مدت سرماخوردگی و آنفلوآنزا را بین 2 تا 4 روز کاهش می دهد. به گزارش سیناپرس، مصرف روزانه این ویتامین نباید از روزی 100 میلی گرم بیشتر شود و اگر با علائمی چون حالت تهوع و استفراغ، انقباضات معده و سردرد مواجه شدید، یه این معناست که در مصرف این ویتامین زیاده روی کرده اید.

ویتامین C یکی از معروف ترین ویتامین های تقویت کننده سیستم ایمنی است. این ویتامین هم مانند «روی» نقشی کلیدی در عملکرد سیستم ایمنی دارد. اما تحقیقات نشان می دهد که مصرف مقادیر زیادی ویتامین C در هنگام سرماخوردگی و آنفلوآنزا تأثیری در کاهش شدت بیماری ندارد. 

ویتامین C تنها در صورتی می تواند در کاهش دوره ابتلا به آنفلوآنزا و سرماخوردگی تأثیر داشته باشد که پیش از ابتلا، به عنوان اقدامی پیشگیری کننده مصرف شود. به گزارش سیناپرس، مقادیر موردنیاز ویتامین C بدن را می توانید به راحتی از موادغذایی دریافت کنید و به وفور در سیب زمینی، فلفل قرمز، بروکلی و مرکبات یافت می شود. 

محققان کاهش متوسطی را در میزان عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی در افرادی مشاهده کرده اند که از مکمل های ویتامین D استفاده کردها ند. بیشتر حجم ویتامین D موردنیاز بدن ما از نور خورشید در پوست سنتز می شود. اما جدای از افرادی که در نزدیکی خط استوا زندگی می کنند، بیشتر افراد مقدار کافی از این ویتامین را از نور خورشید دریافت نمی کنند. 

اگرچه این ویتامین در ماهی، تخم مرغ و محصولات لبنی به وفور یافت می شود، اما بیشتر افراد مقدار کافی از این ویتامین را کسب نمی کنند. هر فرد باید روزانه 1000 تا 2000 واحد ویتامین D دریافت کند. 

افراد می توانند بیشتر ویتامین های تقویت کننده سیستم ایمنی را از یک رژیم غذایی متنوع شامل ماهی های چرب، گوشت، سبزیجات و میوه دریافت کنند. افرادی که نمی توانند به اندازه کافی نور طبیعی خورشید را دریافت کنند و کمبود ویتامین D دارند، باید با مشورت پزشک از مکمل ها استفاده کنند. 
به گزارش سیناپرس، تزریق واکسن های سرماخوردگی و آنفلوآنزا، مصرف آب به مقدار کافی، خواب کافی، تمرین کنترل استرس و ورزش روزانه می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند. 

مترجم: ندااظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا